A fél világon átutaznak Marokkóért
Marokkó kivételes földrajzi helyzetben van: egyszerre kapu Afrika, Európa, sőt a Közel-Kelet, az óceánon túl pedig akár az Egyesült Államok felé. Nem csoda, hogy az észak-afrikai tagja az Övezet és Út kezdeményezésnek, és egyre szorosabbra fűzi kapcsolatait Kínával. Kínai vállalatok építik az ország egyik zászlóshajó projektjét, a nagy sebességű vasúti hálózatot is. Ugyanakkor a távol-keleti turisták közül is egyre többen fedezik fel Marokkót.
A fél világon átutaznak Marokkóért
Selyemutak

A fél világon átutaznak Marokkóért

Fotó: JACQUES Pierre / hemis.fr / hemis.fr / Hemis via AFP
László Dávid 12/03/2025 15:22

Marokkó kivételes földrajzi helyzetben van: egyszerre kapu Afrika, Európa, sőt a Közel-Kelet, az óceánon túl pedig akár az Egyesült Államok felé. Nem csoda, hogy az észak-afrikai tagja az Övezet és Út kezdeményezésnek, és egyre szorosabbra fűzi kapcsolatait Kínával. Kínai vállalatok építik az ország egyik zászlóshajó projektjét, a nagy sebességű vasúti hálózatot is. Ugyanakkor a távol-keleti turisták közül is egyre többen fedezik fel Marokkót.

Milyen egy 340 km/óra sebességű vonattal keresztülszáguldani Marokkón? Egészen megnyugtató. A nagy sebességű vasút – ahogy az angol áramvonalas orra miatt hívja, töltény vonat (bullet train) – inkább hangtalanul siklik, mint zakatol a síneken. A Forma-1-es versenyautókat megszégyenítő tempóból a kényelmes ülésekben mi sem érződik. Csak az ablakban gyorsan változó táj, no meg a kijelzőn egyre feljebb kúszó sebességmérő tanúskodik az elképesztő gyorsaságról.

Afrika egyetlen nagy sebességű vasútja egyelőre az észak-marokkói nagyvárosokat köti össze Tangertől egészen Casablancáig. Hagyományos expresszekkel kapcsolódik az idegenforgalom központja, Marrákes, az Atlanti-óceán partján fekvő fürdőváros, Agadir, illetve a mélyebb sivatagi területek felé is. Ez azért is fontos, mert egyszerű megoldást kínálnak arra, hogy turistaként új területeket fedezzünk fel. Marokkóban a vonat európai színvonalú alternatíva az utazásra: a járatok tiszták, kényelmesek, és viszonylag olcsók, 15-20 dollártól kezdődnek. Egyetlen hibájuk, hogy egyelőre wifi nem elérhető, még első osztályon sem. A vonal egyébként a beszédes Al-Burák nevet viseli, amely arabul villámot, ragyogást jelent, és arra a mitikus paripára utal, amely az iszlám hagyományai szerint az úgynevezett éjszakai utazás során Mohamed prófétát Jeruzsálembe repítette.

Nem csoda, hogy Marokkó az egész országra kiterjesztené a nagy sebességű vasúti hálózatát. A tervek szerint a következő évtizedben több szakaszban előbb Marrákest, majd Agadirt csatlakoztatnák. Az első vonalak építésében még Franciaország játszott vezető szerepet, – a 2018-as átadáson Emmanuel Macron francia elnök is részt vett – az újabb szakaszokra kiírt pályázatokon azonban egyre gyakrabban kínai vállalatok nyertek.

Ha valahol, Kínában tudják hogy kell nagy sebességű vasúti hálózatot építeni: az országban 48.000 kilométeren, több mint 3600 „töltény vonat” száguld akár 350 kilométer/órás sebességgel nap mint nap. Legutóbb 2024 végén a Gezhouba nyerte el a 225 millió dolláros tendert, hogy megépítse a Kentirát és Marrákest összekötő pályát, közte több folyón átívelő viadukttal. Ezzel ez az ötödik olyan kínai vállalat, amely több százmillió dolláros értékű megbízást kapott a nagyszabású projektben, francia cégeket is maguk mögé utasítva.

Marokkói nagy sebességű vonat. Fotó: Facebook

Kína egyébként is Marokkó egyik legfontosabb kereskedelmi partnerévé nőtte ki magát. A kereskedelmi termékforgalom az elmúlt tíz évben megduplázódott, mostanra meghaladja a 8 milliárd dollárt. Importban Spanyolországot és Franciaországot követve Kína már a harmadik. Olyan zászlóshajó beruházásokban volt kulcsszerepük, mint a világ egyik legnagyobb napelemparkjaként számon tartott Núr, vagy az Afrika legmagasabb épületének címére pályázó rabati VI. Mohamed-torony megépítése. Nem véletlenen, hogy 2024 novemberében Xi Jinping kínai elnök fontosnak tartotta útba ejteni Casablancát, hogy megerősítse országaik közötti stratégiai együttműködést.

Marokkó az ázsiai, és különösen a kínai turisták körében is egyre népszerűbb. Az észak-afrikai országba tavaly több mint 17 millióan érkeztek külföldről, amivel még Egyiptomot is felülmúlták. Tavaly ez valamivel több mint 100 ezer kínai látogatót jelentett, ami alacsony számnak tűnhet, de valójában a koronavírus-járvány után jelentős felpattanásról van szó. Rabatban mi is azt tapasztaljuk, hogy a nagy karimájú kalapok alatt főként ázsiai arcok bukkannak fel, idegenvezetőnk szerint egyre több kínai és japán fedezi fel magának Marokkót. A növekedés gátja eddig főként a közvetlen járatok hiánya volt: a Marseille megálló megnyújtotta az egyébként sem rövid – több mint 10 ezer kilométeres - utazást. 2025 januárjától azonban több járat indult Sanghaj, illetve Peking és Casablanca között. Ettől azt remélik, hogy idén legalább megduplázzák a kínai turisták számát.

Gólyafészek a VI. Mohamed-torony előtt. Fotó: László Dávid

Marokkó a magyarok körében is közkedvelt. Eddig bécsi indulással, vagy párizsi átszállással lehetett legkönnyebben eljutni az észak-afrikai országba, tavaly ősztől azonban a Wizz Air közvetlen járatokat indított Marrákesbe. Onnan pedig ne féljünk akár vonattal útra kelni, hogy felfedezzük a talán kevéssé ismert, de nem kevéssé izgalmas északi területeket!

Továbbiak

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások