A PSY néven ismert dél-koreai előadó 2012-ben letarolta a zenei világot Gangnam style című dalával. A lendületes, vicces és eredeti dal máig az egyik legnépszerűbb sláger a videómegosztó oldalakon, pedig eredetileg nem is külföldi forgalmazásra szánták és inkább fricska a szöuli újgazdagoknak, mintsem egy korszakos induló. De működik.
A siker mégsem véletlen. A hallyuként ismert koreai kulturális hullám központi akarattal kezdődött, mikor Szöul felismerte, milyen lehetőségeket rejt az új technológia fejlesztése. Ők már akkor mobiltelefonra költöztették az életüket, amikor a világ még kissé idegenkedett az okoseszközöktől. A világszerte működő kulturális központok kemény munkával megismertették a helyiekkel a dél-koreai életstílust, tanfolyamokon tanítják őket a nyelvre, a gasztronómia titkaira, és természetesen kiemelt jelentőségű a dél-koreai popzene, a K-pop egyedi táncainak elsajátítása.
Szöul kis túlzással nem más, mint egy hatalmas K-pop diszkó. A címben szereplő Gangnam a Han-folyó déli partján található központi terület, a rongyrázás, az aranylánccsörgetés dél-koreai szinonimája. Az utcákon lépten-nyomon megtalálhatóak a divatirányzat hírességeinek aláírásai, a videóklipek forgatási helyszínei, az elengedhetetlen, édeskés cukiságok tömege mindenütt.
A legszűkebb belvárosban, a Cheonggyecheon-patak szomszédságában is építettek egy Fiatalok sugárútja nevű utcát, bárokkal és kocsmákkal, valamint olyan klubokkal, ahol K-popra ropja mindenki. Nem messze tőle egy hatalmas irodaházban működik egy olyan stúdió, ahol a rajongók táncolhatnak, ezt felveszik kamerával, és lényegében egy saját videóklipet lehet gyártani.
A világ fiatalsága pedig özönlik Koreába. A koreai hullám több, mint tíz éve tart és nem szűnik meg csillapodni. A dél-koreai filmek nem véletlenül lettek nagyon népszerűek, elég csak a Squid Game című sorozatra gondolni, vagy az olyan korszakalkotó egész estés alkotásokra, mint a Paraziták vagy az Oldboy bizarr és nagyon hatásos krimije. A dél-koreai állam pedig folyamatosan figyeli, hol kell esetleg közbeavatkozni, milyen újabb módon kell arra ösztönözni a nagyvilágot, hogy az ő termékeiket vegye, hallgassa, egye és igya.
Korea trendivé teszi önmagát, a Samsung-telefonokkal, a KIA autókkal, vagy a BTS nevű fiúbandával. Ez a héttagú együttes az élő show-k sztárja, az egymástól lényegében megkülönböztethetetlen fiúk népszerűbbek minden együttesnél, egyben a koreai hullám zászlóvivői. A fiúk beszéltek már hivatalos formában az ENSZ plénuma előtt és a Fehér Házban is, aktív politikai szerepet is játszottak, ők jelentik Korea arcát a nagyvilág számára.
A BTS sztárjai nagy hazafiak is, ugyanis természetesen őket is elérte a hagyományos probléma: a sereg. Dél-Korea megalapítása óta hadiállapotban van, a férfiak számára pedig kötelező a katonáskodás. Elvben 28 éves korukig elhúzhatják a bevonulást, de a legtöbben inkább fiatalon csatlakoznak a hadsereghez. Így tettek a BTS tagjai is, jó példát mutatva ezzel a dél-koreai fiataloknak.
A jövő esetükben kérdéses persze. A hírek szerint 2025-re mindannyian visszatérnek a kaszárnyából, de a tapasztalat azt mutatja, olyan gyors a K-pop világa, hogy két évet nemigen tud kivárni a rajongótábor. Ha pedig igen, a hadsereg kineveli a fiúkból azt az európai szemmel bizarrnak tűnő, lányos jellegű aranyoskodást, amely a fiúbandák sajátja. A katonaviselt fiatalemberek többsége egyáltalán nem szeretne már együtt ugrálni és lányszíveket összetörni, arra ott lesz a több ezer egyéb fiúbanda.
A szerző külpolitikai újságíró.
Ez a cikk az Eurázsia 2024. júniusi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!