A kelet Garbojának tragikus élete
Ruan Lingyu rövid karrierje során nem csak maradandó alakításokat hagyott hátra, hanem megteremtette a modern kínai nő máig érvényes archetípusát.
A kelet Garbojának tragikus élete
Kultúra

A kelet Garbojának tragikus élete

Fotó: IMDB
Könyü Árpád 15/10/2024 05:00

Ruan Lingyu rövid karrierje során nem csak maradandó alakításokat hagyott hátra, hanem megteremtette a modern kínai nő máig érvényes archetípusát.

A kínai némafilmgyártás aranykorában hollywoodi mintára meghatározó sztárokkal tették népszerűvé a mozi világát. A leghíresebb ikon Ruan Lingyu volt, akiért milliók rajongtak és kisugárzása miatt a „kínai Garbonak” nevezték. Nevéhez olyan klasszikusok kötődnek, mint a Love and Duty ( 1931), The Goddess (1934) vagy a New Women (1935). Ruan nyugati és hagyományos kínai elemekből felépített sztárperszonája megkülönböztetett figyelmet biztosított munkásságának, de főleg magánéletének. Ennek terhét és szerelmi életének problémáit nem tudta feldolgozni, 24 éves korában eldobta életét.

Ruan Lingyu húszévesen, a Love and Duty című filmben (Fotó: Wikipedia)
Az 1910-ben Ruan Feng néven született színésznő nagy szegénységben nőtt fel Sanghaj városában. Édesapját korán elveszítette, édesanyja egy gazdag család szolgálójaként dolgozott. Iskolájában titkolta származását, mert félt, hogy kiközösítik családja alacsony társadalmi státusza miatt. Tizenöt évesen jelentkezett a Mingxing Filmstúdió felhívására, hogy anyagilag segíthesse édesanyját. Egy év elteltével már kisebb szerepeket kapott és felvette a Ruan Lingyu nevet. Első filmjének rendezője, Bu Wanchan le volt nyűgözve a fiatal lány természetes eleganciájától és attól a képességétől, hogy visszafogottan is képes összetett érzelmeket megjeleníteni. Lényeges, hogy a némafilm korszakában a párbeszéd nélküli arcjáték és gesztusok voltak a színművészet eszközei.
Ruan Lingyu 1935-ben (Fotó: Wikipedia)
1930-ban Ruan a frissen alapított Lianhua Stúdióval kötött szerződést. A Lianhuanál az aranykor vezető rendezőivel dolgozhatott együtt: Sun Yu, Wu Yonggang, Cai Chusheng. Változatos szerepekben tűnt fel. Játszott lázadó úrilányt (Love and Duty – Bu Wangchang), pásztorlányt (The Peach Girl-Bu Wancang) falusi játékkészítőt (Little Toys-Sun Yu), de karrierje csúcspontját egy gyermekét egyedül nevelő prostituált szerepe jelentette. A The Goddess nem csak Ruan legjobbnak tartott filmje, de a kínai mozi egyik legnagyobb klasszikusa is lett. A névtelen főhős egy egyedülálló anya, akinek prostituáltként kell dolgoznia, hogy eltartsa gyermekét. Azonban egy rátelepedő bűnöző és a közösség megvetése ellehetetleníti minden igyekezetét, hogy kisfiának megadhassa egy jobb élet lehetőségét. A melodráma a mindenkori kiszolgáltatottak helyzetét mutatja be, legyen az a tradicionális császár-kori Kína, vagy a republikánus korszak. A tragikus történetet olyan expresszív filmes trükkökkel mesélik el az alkotók, amelyek Ruan játékával kiegészülve ma is hipnotikus hatást gyakorolnak a nézőkre.

Utolsó befejezett filmje a New Women volt, 1935-ben mutatták be. Cai Chusheng műve a színész és forgatókönyvírónő Ai Xia életét és öngyilkosságát dolgozta fel. A főhősnő Wei Mingnek írói ambíciói vannak, ám lehetőséghez csak azon az áron juthatna, ha viszonyt kezd a döntéshozó férfiakkal. Ezt megtagadja, ezért ellehetetlenítik, kétségbeesésében altatókkal túladagolja magát.

Ruan a forgatás alatt már rossz állapotban volt. Játékszenvedélye miatt elhagyta férjét, aki annak a családnak volt a gyermeke, ahol édesanyja dolgozott, és egy hírhedt nőcsábász karjaiban keresett menedéket. A férj házasságtörésért beperelt új választottja pedig többször megcsalta. Mindezt a sajtó fokozott érdeklődéssel követte. Ruan a perek és botrányok generálta nyomást nem bírta elviselni és öngyilkos lett.

Ruan Lingyu temetése 1935-ben (Fotó: Wikipedia)

Temetésén tízezrek búcsúztak tőle. Emléke mai napig elevenen él Kínában, sorozatok és színpadi művek születtek a művésznő életéről. A legismertebb tisztelgés az 1991-ben készült Center Stage című film, amelyben Maggie Cheung játszott a tragikus sorsú színésznőt.

A szerző filmesztéta.

Továbbiak

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások