Az elmúlt években a koreai kulturális exportra számos rendkívül sikeres példát láthattunk, a K-pop népszerűségétől kezdve a filmekig, de a gasztronómiát is ki kell emelni. Mitől sikeresebb Dél-Korea más országoknál ezen a téren?
A szakértők Korea iparosodását és demokratizálódását emelik ki a koreai hullám sikerének egyik okaként. Ez azt jelenti, hogy biztosítani tudtuk a gazdasági infrastruktúrát és a szólásszabadságot. A koreai kulturális tartalmak által lefedett témák univerzálisak, de egyben egyediek is. Visszatekintve, Korea hosszú történelme során más kultúrák hatása alá került, és kreatívan befogadta azokat. A kulturális hibriditással együtt egyetemességre is szert tesz. Így a külföldi közönség számára a koreai kultúra egyszerre ismerős, de mégis unikális.
A koreai kulturális tartalmak tengerentúli befogadása Északkelet-Ázsiában kezdődött, majd elterjedt Délkelet-Ázsiában, a Közel-Keleten, Amerikában és Európában. Elmondható, hogy ez körülbelül 30 éve folyamatos. Az első a K-drámákkal és filmekkel kezdődött, majd hamarosan a K-pop következett. Azóta a terület még változatosabbá vált a játékokkal, webrajzfilmekkel, stb. Ez a magas internetlefedettségnek és a gyors mobil infrastruktúrának is köszönhető. Az IT-ipar egyik fellegváraként Korea fejlett digitális környezete hozzájárult a koreai hullám tengerentúli elterjedéséhez.
Korea hazai piaca viszonylag kicsi. Ezért a tartalom tengerentúli előretörése szintén lényeges folyamat volt a túléléshez. Az alkotók és a produkciós cégek igyekeztek változatos és kreatív tartalmakat készíteni. A kormány a tartalommal kapcsolatos promóciós törvények megalkotásával és a támogató szervezetek méretének növelésével infrastruktúrát hozott létre. A koreai kultúra iránti tengerentúli érdeklődés, amelynek középpontjában a K-pop és a drámák álltak, természetesen kiterjedt a különböző műfajokra, például az élelmiszerekre és a szépségápolásra.
Említette a gasztronómiát Ez egy jó kérdés. Valójában a koreai ételek iránt nagy az érdeklődés a tengerentúlon. Ahogy az egészségre irányuló figyelem növekszik, az erjesztett ételek, például a kimchi és az olyan egészséges összetevők, mint az alga, egyre népszerűbbek. Különösen a koreai drámákban és filmekben bemutatott koreai ételek tengerentúli exportja növekszik a tartalom népszerűségével együtt. A koreai konyha mindenekelőtt újdonság a már létező, a nyugatiak által ismert ázsiai ételekhez, például a kínaihoz és a japánhoz képest.
Hogyan járul hozzá a KOFICE a koreai kultúra népszerűsítéséhez a világban? Milyen személyes élményei vannak a világ körüli utazásaiból?
A KOFICE különböző projekteket folytat azzal a céllal, hogy „a világot a kultúrán keresztül összekötő hálózati csomóponttá” váljon. A kultúra fontos médium, amely összeköti az embereket. Mi nem csak a kultúrát népszerűsítjük, hanem a kölcsönös megértés megteremtésére összpontosítunk a cserekapcsolatok révén. Ebben a tekintetben a tartalomról elmondható, hogy egyszerre kommunikációs eszköz és maga a lényeg.
E cél elérése érdekében a KOFICE által támogatott projektek nagyjából három kategóriába sorolhatók. Az első a kapcsolat. Összekapcsolja a kultúrát és a kulturális ipart körülvevő különböző érdekelt feleket, például művészeket, producereket és közintézményeket. A koreai kultúra iránt érdeklődő tengerentúli szervezeteket közvetlenül kapcsoljuk össze a közös projektek támogatása érdekében, valamint kulturális adminisztrátorokat és művészeket hívunk meg képzésre és tanulmányokra.
A második a csere légkörének megteremtése. Fesztiválok vagy kulturális események szervezésével, amelyeken művészek és közönség vesz részt, lehetőséget teremtünk arra, hogy együtt élvezzük és megosszuk egymás kultúráját. Fesztiválokat tartunk a tengerentúlon, és Koreában is létrehozunk közös kulturális projekteket, együttműködve külföldi országok koreai diplomáciai képviseleteivel, például nagykövetségekkel vagy kulturális központokkal.
A harmadik a kultúrán keresztül történő társadalmi hozzájárulás erősítése. A KOFICE kulturális létesítményeket és tartalmakat biztosít különböző országok számára, vagy részt vesz a koreai hullám művészeinek kulturális oktatásában, például K-pop táncórákon. A világ minden tájáról hívunk meg művészeket Koreába, hogy képzést nyújtsunk, és támogatjuk őket a koreai kulturális művészekkel való együttműködési projektek folytatásában. A K-pop területén támogattuk az ASEAN-országok, például Vietnam, Thaiföld és Indonézia művészeit is, hogy K-pop képzésben részesüljenek és bemutatkozhassanak Koreában.
Eddig Mexikóban, Kazahsztánban, Üzbegisztánban, Thaiföldön, Malajziában és Indonéziában jártam. Ezek az országok szerették volna megismerni Korea sikeres tapasztalatait a koreai hullámmal. Eleinte néhány ország óvatos volt Koreával szemben, de később már „példaképnek” tekintették e téren Koreát. Hajlandóak vagyunk megosztani Korea tapasztalatait ezekkel az országokkal, és erősíteni a cserekapcsolatokat és az együttműködést.
Számít arra, hogy a koreai kultúra és ipar más területei is profitálhatnak az eddig elért sikerekből?
A koreai hullám sikere számos területre pozitív hatással van. A koreai hullám drámákat, filmeket, K-popot, játékokat, webrajzfilmeket stb. foglal magában. Ez először a kulturális tartalomiparra lesz pozitív hatással. Tavaly például a koreai sugárzott tartalmak exportja 30 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Ezek a K-tartalmak növelik az érdeklődést Korea iránt. Ez hatással van például a K-élelmiszerekre és a K-szépségiparra (divat és kozmetika) is.
Amikor a KOFICE felmérést végzett olyan külföldiek körében, akiknek volt tapasztalatuk a koreai kulturális tartalmakkal, hogy azonosítsák a Koreához kapcsolódó képeket, a népszerű kulturális tartalmak, mint a K-pop és a drámák szerepeltek a legmagasabban. Az utóbbi időben az élelmiszer, a szépségápolás és a divat is népszerű. Ily módon a koreai kultúra is hozzájárul Korea imázsának és nemzeti márkájának erősítéséhez.
A koreai hullám a turizmusra és az oktatásra is hatással van. A Koreába látogató turisták körében végzett felmérés szerint a látogatók körülbelül 12 százaléka válaszolta azt, hogy a koreai hullám miatt látogat Koreába. Sok külföldi szereti a koreai kultúrát, ezért megtanul koreaiul, vagy tanulni jön Koreába. A koreai nyelvvizsgára (KOPIK) jelentkezők és a nemzetközi diákok száma évről évre nő.
Hogyan járulnak hozzá a kulturális csereprogramok az eurázsiai konnektivitás erősítéséhez?
Ahogyan arról a Budapest Eurasia Forumon is beszéltem, a koreai MBC műsorgyártó stábja még azelőtt megérkezett Magyarországra, hogy Dél-Korea és Magyarország diplomáciai kapcsolatokat létesített volna. Különleges műsort készítettek Liszt Ferenc halálának 100. évfordulója alkalmából 1986-ban. Ezután a magyar Neoton Família együttes lépett fel Szöulban. Magyarország volt az első ország a keleti blokkból, amelyik bejelentette részvételét az 1988-as szöuli olimpián. Ennek a megmozdulásnak az eredménye volt a két ország közötti diplomáciai kapcsolatok felvétele 1989-ben. Ez egy reprezentatív példa, amely jól mutatja a kulturális cserekapcsolatok szerepét és fontosságát.
Magyarországon 2008-ban sugározta az MTV A palota ékköve című koreai sorozatot. Tudom, hogy mivel nagyon népszerű lett, a magyar emberek érdeklődése Korea iránt megnőtt. Azóta a koreai drámák gyorsan elterjedtek Magyarországon, és úgy gondolom, hogy segítettek a két ország közötti kulturális cserekapcsolatok erősítésében. Ebben a légkörben nyílt meg 2012-ben a Koreai Kulturális Központ Budapesten. Ez a koreai kultúra központjává vált Magyarországon, Európa közepén.
Ami a nyelvtanulást illeti, a koreai Hankuk Külföldi Tanulmányok Egyetemén 1988-ban alakult meg először a magyar tanszék. A magyar nyelv, kultúra és társadalom megismertetésére és a teljeskörű tudományos tevékenység lehetővé tétele érdekében kezdte meg működését. Ezt követően, mivel Magyarországon is megnőtt a koreai nyelv tanulása iránti lelkesedés, 2008-ban az ELTE BTK-n megnyílt a Koreai Tanszék. A kulturális cserekapcsolatok hozzájárulnak a barátság, a szolidaritás és a konnektivitás erősítéséhez a nemzetközi kapcsolatokban. Magyarország kapu Európa felé, összeköti Európát és Ázsiát geopolitikai szempontból. Az eurázsiai konnektivitás erősödik, ahogy Korea északi, és Magyarország keleti nyitása találkozik. Ebben a tekintetben azt gondolom, hogy az „Eurázsia” mellett azt is lehet mondani, hogy „Ázsirópa”, abban az értelemben, hogy Európa és Ázsia jól összekapcsolódik (nevet).
Dél-Korea az egyik legnagyobb külföldi befektető Magyarországon. Mi a siker titka? Mi teszi vonzóvá Magyarországot?
A siker kulcsa a kölcsönös tisztelet és bizalom. Korea számára Magyarország vonzó ország, hosszú történelemmel és gyönyörű tájakkal. A két ország kapcsolata kölcsönösen előnyös, soha nem volt olyan időszak, amikor ellenséges viszonyban lettünk volna. Mint tudják, Korea és Magyarország „stratégiai partnerséget” épít. A két ország a diplomáciai kapcsolatok felvétele óta folyamatosan baráti és együttműködő kapcsolatokat tart fenn, ez különösen igaz a gazdaságra.
Szakértők szerint Magyarország fő erősségei közé tartozik a vállalkozásbarát politika, az egyszerűsített szabályozás, az átláthatóság és elszámoltathatóság-orientált rendszerek, a stratégiai elhelyezkedés, valamint a bőséges képzett munkaerő. Magyarország ideális bázisnak mondható az Európában terjeszkedő koreai vállalatok számára.
A közelmúltban a két ország, mint együttműködő partnerek, megállapodtak abban, hogy aktívan együttműködnek a zöld és digitális átállásban, ami a koronavírus utáni korszakban kulcsfontosságú globális feladat. Emellett úgy tudom, hogy a magyar kormány továbbra is szorosan együtt fog működni a befektetési környezet javítása érdekében, beleértve a koreai vállalatok előtt álló nehézségek megoldását is, annak érdekében, hogy a két ország közötti kereskedelem és befektetések tovább bővüljenek. Figyelembe véve ezeket a lépéseket, bízom abban, hogy a Korea és Magyarország közötti kapcsolat tovább fog fejlődni.
A szerző az Eurázsia felelős szerkesztője.