A nagyvárosok sztárja
Kína évezredek óta híres kifinomult teakultúrájáról, de az utóbbi évtizedekben egy új ital is megkezdte hódító útját: a kávé.
A nagyvárosok sztárja
Gasztronómia

A nagyvárosok sztárja

Fotó: iStock
Őry Mariann 02/06/2025 22:00

Kína évezredek óta híres kifinomult teakultúrájáról, de az utóbbi évtizedekben egy új ital is megkezdte hódító útját: a kávé.

Míg a tea továbbra is fontos szerepet játszik – a kínaiak a világ teafogyasztásának közel 40 százalékáért felelnek –, egy „kávéforradalom” is zajlik, amit főként a fiatal generáció indított el.

A kávéfogyasztás Kínában ma már több mint hétszer gyorsabban növekszik, mint a világátlag. Történelmileg a kávé viszonylag későn, a 20. század elején jelent meg Kínában, főként külföldi kereskedők és diplomaták közvetítésével. A valódi áttörést azonban az 1980-as évek hozták meg, amikor a reform és a nyitás politikájával együtt a nyugati életstílus is megjelent a nagyvárosokban. Ekkor kezdődött a kávézók – különösen a nyugati láncok, mint a Starbucks – terjedése.

Ma már a Starbucks mellett komoly hazai versenytársai is vannak. A legismertebb közülük a Luckin Coffee, amely nemcsak megfizethető áraival, hanem innovatív ízvilágával is hódít. A 2021-ben bevezetett slágertermékéből, a kókusztejes lattéból a kávézólánc csak az első három évben 700 millió pohárral adott el. 2023-ban a cég nemzetközi szinten is ambiciózus célokat tűzött ki: globális kávébabvadászatot indított, hogy a kínai ízlésvilághoz leginkább illeszkedő, prémium alapanyagokat szerezzen be Panamától Etiópiáig.

Egy másik figyelemre méltó hazai márka a Saturnbird, amely új üzleti modellekkel és különleges ízekkel igyekszik megragadni a kínai fogyasztókat. A kávé mára nem csupán egy ital, hanem életstílus lett a városi fiatalság körében – csakúgy, mint egy másik nagyon népszerű és hazai eredetű ital, a bubble tea (vagy boba), amelyben a teaalapú keverékek alján tápiókagyöngyök teremtenek különleges állagot. A trend az 1980-as években indult Tajvanról, és ma már Budapesten is sok helyütt megvásárolható a bubble tea.

 A városi kávéházak mellett az otthoni és munkahelyi fogyasztás is egyre népszerűbb. Bár a kávékapszulák piaca kevésbé látványos, folyamatosan növekszik, különösen a középosztály körében. Olyan márkák, mint a Nespresso, már prémiumpozíciót építettek ki Kínában, miközben helyi ízekkel is kísérleteznek, hogy jobban illeszkedjenek a kínai vásárlói igényekhez.

Annak ellenére, hogy az egy főre jutó kávéfogyasztás még mindig jóval elmarad a nyugati országok szintjétől, Kína 1,4 milliárdos lakossága miatt hatalmas piaci potenciállal rendelkezik.  



A szerző az Eurázsia főszerkesztő-helyettese.

Ez a cikk az Eurázsia 2025. júniusi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!

Továbbiak

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások