A húszi lázadók kereskedelmi hajók elleni támadásai a Vörös-tengeren a hajózási biztosítási szerződések árának meredek emelkedését okozták. Díjakat vetettek ki a konfliktussal kapcsolatos kockázatok fedezésére, valamint a hosszabb alternatív útvonal választása miatt a szállítási költségek is jelentősen növekedtek.
2023. november 19. óta az Irán által támogatott húszik támadásokat hajtanak végre kereskedelmi hajók ellen a Vörös-tengeren. A Nemzetközi Valutaalap szerint a konténerek szállítása a Vörös-tengeren közel 30%-kal csökkent egy év alatt. A konfliktus előtt a globális kereskedelem 12-15%-a haladt át a régión az uniós adatok szerint.
A kereskedelmi hajóknak három típusú biztosítással kell rendelkezniük: hajótestbiztosítással, rakománybiztosítással, és végül „védelmi és kártérítési” biztosítással. Egy meg nem nevezett forrás szerint a konfliktuskockázatokkal kapcsolatos biztosítási díj jelenlegi mértéke a hajó értékének 0,6 és 1%-a között mozog. Az összegek hatalmasak, mivel a Vörös-tengeren átkelő kereskedelmi hajók olyan nagy konténerszállító vagy olajszállító tartályhajók, amelyek értéke gyakran meghaladja a 100 millió eurót.
Magyarországnak fontos partnere Thaiföld a Délkelet-Ázsiai térségben, ezért a kormány támogatja az Európai Unió és Thaiföld közötti szabadkereskedelmi megállapodás megkötését - írta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
Zászlót bont a Konnektivitás Barátai Alapítvány: a nyáron alakult szervezet novemberben rendezi az első Konnektivitás Gálát, melyen átadják a Konnektivitás-díjakat. Béke és Demokrácia Eurázsiában címmel Magyarországon rendezik az Ázsia–Európa Politikai Fórumot – erről is beszélgettünk Balázs Ádám Samuval, a Konnektivitás Barátai Alapítvány elnökével.
Üzbegisztán több tényező miatt egyre népszerűbb célpontjává válik az úgynevezett IT-outsourcing szolgáltatások számára. Ezek lényege, hogy az informatikai szolgáltatásokat külső szolgáltatóknak szervezik ki az informatikai alapú üzleti folyamatok, alkalmazások és infrastrukturális megoldások hatékony megvalósítása érdekében.
Az IMEC-folyosó tizenöt nappal rövidítheti le az indiai áruk útját Európába, miközben Olaszország és Görögország újra a logisztikai hálózatok révén növelheti geopolitikai súlyát. A konnektivitás így már nem pusztán gazdasági cél, hanem stratégiai eszköz.