A húszi lázadók kereskedelmi hajók elleni támadásai a Vörös-tengeren a hajózási biztosítási szerződések árának meredek emelkedését okozták. Díjakat vetettek ki a konfliktussal kapcsolatos kockázatok fedezésére, valamint a hosszabb alternatív útvonal választása miatt a szállítási költségek is jelentősen növekedtek.
2023. november 19. óta az Irán által támogatott húszik támadásokat hajtanak végre kereskedelmi hajók ellen a Vörös-tengeren. A Nemzetközi Valutaalap szerint a konténerek szállítása a Vörös-tengeren közel 30%-kal csökkent egy év alatt. A konfliktus előtt a globális kereskedelem 12-15%-a haladt át a régión az uniós adatok szerint.
A kereskedelmi hajóknak három típusú biztosítással kell rendelkezniük: hajótestbiztosítással, rakománybiztosítással, és végül „védelmi és kártérítési” biztosítással. Egy meg nem nevezett forrás szerint a konfliktuskockázatokkal kapcsolatos biztosítási díj jelenlegi mértéke a hajó értékének 0,6 és 1%-a között mozog. Az összegek hatalmasak, mivel a Vörös-tengeren átkelő kereskedelmi hajók olyan nagy konténerszállító vagy olajszállító tartályhajók, amelyek értéke gyakran meghaladja a 100 millió eurót.
Srí Lanka az egyetlen ország az ázsiai térségben, amely jelenleg egyeztetéseket folytat az Egyesült Államokkal az amerikai kölcsönös vámok ügyében – közölte a gazdaságfejlesztési tárca helyettes minisztere.
Kína pénteken hivatalosan is megerősítette, hogy létrejött a kereskedelmi megállapodás keretrendszere az Egyesült Államokkal. Eszerint Washington több korlátozó intézkedést felold, míg Peking vállalja, hogy felülvizsgálja és jóváhagyja az exportkorlátozások alá eső termékek kivitelét.
Április 2-án Donald Trump elnök aláírta az 14257. számú rendeletet, amely az amerikai kereskedelmi hiány mérséklését célzó „Felszabadulás Napja tarifák” bevezetését és alkalmazását szabályozza.