A húszi lázadók kereskedelmi hajók elleni támadásai a Vörös-tengeren a hajózási biztosítási szerződések árának meredek emelkedését okozták. Díjakat vetettek ki a konfliktussal kapcsolatos kockázatok fedezésére, valamint a hosszabb alternatív útvonal választása miatt a szállítási költségek is jelentősen növekedtek.
2023. november 19. óta az Irán által támogatott húszik támadásokat hajtanak végre kereskedelmi hajók ellen a Vörös-tengeren. A Nemzetközi Valutaalap szerint a konténerek szállítása a Vörös-tengeren közel 30%-kal csökkent egy év alatt. A konfliktus előtt a globális kereskedelem 12-15%-a haladt át a régión az uniós adatok szerint.
A kereskedelmi hajóknak három típusú biztosítással kell rendelkezniük: hajótestbiztosítással, rakománybiztosítással, és végül „védelmi és kártérítési” biztosítással. Egy meg nem nevezett forrás szerint a konfliktuskockázatokkal kapcsolatos biztosítási díj jelenlegi mértéke a hajó értékének 0,6 és 1%-a között mozog. Az összegek hatalmasak, mivel a Vörös-tengeren átkelő kereskedelmi hajók olyan nagy konténerszállító vagy olajszállító tartályhajók, amelyek értéke gyakran meghaladja a 100 millió eurót.
Az Eurázsiai Gazdasági Unió (EAEU) hazánkban és a nyugati országokban kevésbé ismert szervezet, ám annál fontosabb Oroszország számára. Vajon képes lehet-e az EAEU valódi globális tényezővé válni a világpiacon?
A türk államok tájai bár természeti erőforrásokban gazdagok, a globális klímaváltozás hatására egyre súlyosabb problémákkal néznek szembe a mind gyakoribbá váló aszályjelenségek miatt. A szárazság és vízhiány pedig nemcsak az agráriumra gyakorol negatív hatást, hanem a gazdaság más szektoraira és persze a lakosság életminőségére is.
Törökország multivektoros külpolitikája révén regionális vezető szereplővé vált. Hidat alkot Európa és Ázsia között, egyre aktívabb a Közel-Keleten és energetikai elosztóközponttá emelkedhet.
Az Európai Parlament a mai plenáris ülésén a július végén esedékes EU-Kína csúcstalálkozó előkészítéséről vitázott.