A független német Kiel Institute által közzétett 2023. decemberi kieli kereskedelmi index legfrissebb adatai azt mutatták, hogy a jemeni húszik teherhajók elleni támadásai a Vörös-tengeren az oda szállított konténerek mennyiségének több mint felével, közel 70 százalékkal csökkentek.
A világkereskedelem is 1,3 százalékkal esett vissza 2023 novembere és decembere között. A támadások arra kényszerítették a hajózási társaságokat, hogy útvonalat változtassanak, és hajóikat hosszabb, drágább utakra küldjék.
Ahelyett, hogy áthajóznának a Vörös-tengeren, a hajók most Afrikát és a Jóreménység fokát járják körül, amely útvonal 7-20 napig tart. Az út hossza drámaian megnövelte a fuvardíjakat, egy szabványos 40 lábas konténer Kína és Észak-Európa között jelenleg több mint 4000 dollárba kerül, szemben a novemberi 1500 dollárral.
Ennek eredményeként a szállítási költségek és a tranzitidő a Kelet-Ázsia és Európa közötti árumozgásban akár 50 százalékkal is megnőttek, a Németországból és az EU-ból származó import és export pedig egyes esetekben jelentősen visszaesett.
Az indexadatok legutóbbi frissítése továbbra is enyhe negatív tendenciát jelzett a világkereskedelemben és a főbb gazdaságok közötti kereskedelemben. A közel-keleti konfliktus, különösen a konténerszállító hajók elleni támadások a Vörös-tengeren, valószínűleg az egyik oka a hónap során tapasztalható gyenge kereskedelemnek.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Brüsszelben bírálta a kínai elektromos járművekre kiszabott uniós büntetővámokat.
Dél-Korea legnagyobb élelmiszeripari cége Magyarországon építi fel első közép-európai gyárát, kétszáz új munkahelyet teremtve ezzel Dunavarsányban – jelentette be szerdán Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Budapesten.
Rekord eredményt ért el a Xiaomi: negyedéves nyeresége 10 százalékkal, bevétele pedig 31 százalékkal emelkedett.