A magyar agrárium számára óriási lehetőségeket rejt Ázsia. A példák azt mutatják, hogy elsősorban a magas hozzáadott értékű, kiemelkedő minőségű termékek törhetnek utat a kontinensen, de nem szabad elfeledkezni róla, hogy a magyar termékek ismertségének a növelése is elengedhetetlen a piacszerzéshez.
Egyértelmű, hogy az olyan kiváló produktumok, mint a Tokaji Aszú, vagy éppen a libamáj lehetnek a zászlós hajók, amelyek segítenek abban, hogy az ázsiai piacokon a minőséggel társítsák a „Made in Hungary” kifejezést, azonban ezeken a klasszikus magyar termékeken túl is van tér a sikerre.
Erre izgalmas példa a Bábolna TETRA Kft., 100 százalékban magyar kézben lévő agáripari vállalkozás. Olyan terméket kínálnak, amit rajtuk kívül az egész világon mind össze két másik nemzetközi szereplő állít elő. Tojóhibrid tenyészállatokat, szülőpárokat, nagyszülőpárokat szállítanak naposcsibe, ritkább esetben keltető tojás formájában a világ minden tájára. A Távol-Keleten jelenleg egyik legfontosabb piacuk Banglades, de közel másfél évtizede jelen vannak Dél-Koreában is. Szállítanak Kínába, Vietnámba, Nepálba, a Fülöp-szigetekre és Thaiföldre, de exportáltak már Pakisztánba is. Közép-Ázsiában és a Közel-Keleten is jelen vannak, és folyamatosan keresik az új értékesítési lehetőségeket.
Sikerük kulcsa a versenyképes, rendkívül magas hozzáadott értékű termékben, a folyamatos kutatás-fejlesztésben és innovációban, valamint a komoly piacismeretben rejlik. Utóbbit jól jelzi, hogy a cégnél régiókra szakosodott szakemberek szervezik a disztribúciót a messzi tájakra.
Szintén kitűnő példaként járhat a magyar exportőrök előtt a Mirelite Mirsa Zrt., hazánk legrégebbi, napjainkban magyar családi vállalkozásként működő, gyorsfagyasztott élelmiszereket gyártó vállalkozása. A magas minőségű magyar terményt fagyasztott formában juttatják el többek közt Ázsia távoli országaiba, ahol profin marketingelve sikeresen értékesítik azokat. A legfontosabb keleti piacuk Japán, a legsikeresebb exporttermékük pedig a fagyasztott szuperédes csemegekukorica, de számottevő a borsó és a különböző zöldségkeverékek ki vitele is. A titok az állandó minőség és az áldozatos munka, amivel meghódítják a célpiacot. Megjelennek a fontos expókon, termékmintákat küldenek, megszervezik a szállítást és a tárolást és rengeteget utaznak a partner keresés érdekében.
A Bábolna Tetra és a Mirelite Mirsa, valamint a többi Ázsiába exportáló magyar agrár- és élelmiszeripari vállalkozás sikere azt mutatja, hogy van helye a magyar mező gazdaság produktumainak a keleti piacokon, a kulcs a tudásban, a partnerek felkutatásába fektetett munkában és a megfelelő termék kifejlesztésében, kiválasztásában rejlik.
A szerző a Növekedés.hu ügyvezetője.
Ez a cikk az Eurázsia 2024. júliusi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!