Ambíció és transzformáció – Szaúd-Arábia víziói a jövőről
Szaúd-Arábia az ambiciózus Vision 2030 stratégiájának segítségével igyekszik kilépni a pusztán „olajnagyhatalom” szerepből, és egy olyan radikális transzformációt ígér, amely az olajalapú gazdaságtól független, diverzifikált, és nemcsak gazdaságilag, de szociálisan és kulturálisan is innovatív nemzetet hoz létre.
Ambíció és transzformáció – Szaúd-Arábia víziói a jövőről
Selyemutak

Ambíció és transzformáció – Szaúd-Arábia víziói a jövőről

Fotó: AFP/Neom
Kerekes György 03/04/2024 22:00

Szaúd-Arábia az ambiciózus Vision 2030 stratégiájának segítségével igyekszik kilépni a pusztán „olajnagyhatalom” szerepből, és egy olyan radikális transzformációt ígér, amely az olajalapú gazdaságtól független, diverzifikált, és nemcsak gazdaságilag, de szociálisan és kulturálisan is innovatív nemzetet hoz létre.

Szaúd-Arábia Vision 2030 stratégiája 2016-ban született meg, és rögtön nagy visszhangot keltett a világ közvéleményében. A szaúdi ambíciót egy személyben képviseli az ország lakói és a külvilág számára Mohamed bin Szalmán trónörökös és miniszterelnök, aki a Vision 2030-at a rangos McKinsey nemzetközi tanácsadó céggel készíttette el, és hitelességét, valamint a személyes hatalmából adódó minden erőforrást a megvalósítás szolgálatába állított.

A Vision 2030-nak két kulcsfogalma van: az ambíció és a transzformáció. A stratégia sokkal többet jelent, mint az olajtól függő gazdaság diverzifikálását, egy „okos”, alkalmazkodóképes gazdaságot kíván létrehozni, amely képes megfelelni a legújabb kihívásoknak. Mindemellett nemcsak gazdasági, hanem szociális és tudományos elemei is vannak.

A Vision 2030 programokból és projektekből áll: a programokat Vision Realization Programnak (VRP) nevezik, ezek az egész stratégia megvalósításának kulcsai és a végrehajtás hajtóerői. A projektek között vannak gigaprojektek, mint a Neom, turisztikai (pl. a Vörös-tenger projekt), sőt kulturális fejlesztések (pl. Art Rijád) is. A fenntarthatóság és a szélesen vett környezetvédelem ezek között jelenik meg a legjobban: például Zöld Rijád, a Szalmán Király Energia Park, a Kis Energiájú Kísérleti Nukleáris Reaktor.

A Vision 2030 koronaékszere a Neom nevű urbanisztikai projekt, amelynek része a futurisztikus Line, a Vonal, amely egy az ország északkeleti részén, a sivatagban felhúzott 200 méter széles, 150 kilométer hosszú város lesz. Száz százalékban megújuló energia fogja működtetni, és 9 millió lakójának minden szolgáltatás 5 perc sétával elérhető lesz. A grandiózus építkezésen jelenleg 60 ezer munkás dolgozik, az utak, közművek, sőt kórházak jórészt készen vannak. A projekt része egy óriási kikötő az Akabai-öbölben – a tervek szerint ezt az idén befejezik) –, emellett ipari és rekreációs központok is épülnek.

A szaúdi ambíciók itt nem merülnek ki. Távolabbi célja, hogy a monarchia a világpolitika és az egyetemes kultúra színpadán is komoly szerepet töltsön be. A kulturális ambíció különösen látványos: a szaúdiak nemzetközi sportesemények házigazdájaként kívánják erősíteni a befolyásukat a világban, ennek része, hogy a 2034-es labdarúgó-világbajnokságnak is a királyság ad otthont.

A Vision 2030-nak van egy geopolitikai nézete is: kimondott cél, hogy az ország elfoglalja a világpolitikában azt a helyet, amely a szaúdi uralkodóház szerint őket megilleti. Céljait segíti, hogy Szaúd-Arábia úgynevezett ingaállamként viselkedik, vagyis pragmatikus külpolitikát folytat, nem horgonyoz le egyik szuperhatalom mellett sem, a regionális konfliktusokban igyekszik közvetítőként fellépni, miközben erős kézzel védi saját érdekeit (pl. jemeni konfliktus).

A transzformációt, a vízió másik központi fogalmát sokan félreértik a világban, és csak az olaj nélküli gazdaságra való átállásra szűkítik, ám valójában a társadalmi vetülete legalább olyan fontos. A társadalmi transzformáció a szaúdi megközelítésben egyszerre jelenti a nők helyzetének megerősítését és a fiatalok lehetőséghez juttatását: az oktatáshoz való hozzáférés, a munkalehetőségek bővítését és egy inkluzívabb társadalom kialakítását.

A vízió transzformációs gondolatának a gazdasági oldala is komplex: az olajtól való függés csökkentése, egy prosperáló magánszektor kialakítása a cél, ahol a polgárok vállalkozásokat hoznak létre, amelyek kilépnek a nemzetközi porondra is. A saját termékek gyártása a program kitűzött céljai között szerepel: a Vision 2030 meghirdetése óta 7600 Made in Saudi-logós árucikk került piacra.




A szerző a Makronóm Intézet alapítója.

Ez a cikk az Eurázsia 2024. áprilisi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások