A technológia, s kiváltképp a mesterséges intelligencia fejlődése minden szempontból hatással van az életünkre, ez alól pedig az oktatás sem kivétel. Hogyan mutatkozik ez meg napjainkban?
A feltörekvő technológiák, és különösen a mesterséges intelligencia (AI) jelentős hatással van az üzleti életre és a társadalomra egyaránt. Ez a jövőben várhatóan csak egyre nagyobb lesz, mivel a képességek és kapacitások bővülnek, a mesterséges intelligencia elérhetősége és könnyű használhatósága egyre demokratikusabbá válik. Mindezek mellett a mesterséges intelligencia és más feltörekvő technológiák az oktatásra is hatással vannak, mivel a hagyományos online oktatási gyakorlatokat az intelligensebb, digitális oktatási gyakorlatok felé mozdítják el. Ezek a technológiák lehetővé teszik a tanulók gyengeségeinek és erősségeinek mélyebb szintű megértését, valamint az adaptív tanulási rendszerek és a személyre szabott tanulási tapasztalatok megjelenését. Ahhoz azonban, hogy az oktatási integráció hatékonyan valósulhasson meg, a pedagógusoknak képzetteknek kell lenniük az AI-alapú eszközökkel kapcsolatos technológiai és pedagógiai ismereteikben. Ez azt is lehetővé teszi számukra, hogy jobban ki tudják értékelni a mesterséges intelligencia döntéseit, hogy csökkentsék az etikai problémák lehetőségét. Ezért nem szabad lebecsülni a tanárok szerepét a AI sikeres integrációjában.
Egyre nagyobb a nemzetközi nyomás és politikai akarat a mesterséges intelligencia szabályozására és korlátozására. Milyen veszélyeket rejt az AI, például az oktatás területén?
A mesterséges intelligencia használata számos olyan kockázatot rejt magában, amelyekre a fejlesztőknek, az üzleti felhasználóknak, a befektetőknek, a politikai döntéshozóknak és az átlagembereknek egyaránt alaposan fel kell készülniük. A legfontosabb kihívások közé tartoznak a különböző adatvédelmi kockázatok, a kiberbiztonsági fenyegetések, a szabályozási megfelelés összetettsége, a harmadik féllel való kapcsolatok kezelése, a szellemi tulajdon védelme és a jogi kötelezettségek kezelése. Az e kockázatok kezelését célzó kiegyensúlyozott megközelítés az innovációs előnyök kiaknázása mellett bizalmat és versenyelőnyt teremt. Az oktatási környezetben a mesterséges intelligencia használata adatvédelmi aggályokat vet fel a személyes érzékeny információk gyűjtése és elemzése vonatkozásában. A „Privacy and AI: The imperative for responsible innovation” (Adatvédelem és mesterséges intelligencia: a felelős innováció elengedhetetlen feltétele – a szerk.) című, nemrégiben megjelent jelentésünkben ezeket járjuk körül és mutatunk be különböző stratégiákat leküzdésükre. Az mesterséges intelligencia oktatási ágazatban való alkalmazásának ugyanakkor számos előnye is van: a tanulás személyre szabhatósága és az egyes tanulók egyéni igényeihez való alkalmazkodása, vagy az adminisztratív és tanítással/tanulással kapcsolatos tevékenységekhez nyújtott segítség, ami jelentősen növeli a hatékonyságot.
A fejlett technológiák a munkaerőpiacot is gyökeresen megváltoztatják. Milyen tendenciákra lehet számítani a jövőben és a kormányok hogyan védik meg a munkavállalókat világszerte?
A digitalizáció hatással van a munkaerőpiacra, és felgyorsítja a rutinmunkák eltűnését. A kialakulóban lévő technológiák egyre inkább képesek az adminisztratív rutinfeladatok hatékony elvégzésére. Ahogy a „gépek” egyre intelligensebbé válnak, úgy a vállalatok minél inkább rájuk fognak támaszkodni. Ez a foglalkoztatás óriási csökkenésének veszélyét rejti magában. A változások mentén valószínűleg az új készségek és szakemberek, például alkalmazásprogramozók, digitális marketingmenedzserek, kiberbiztonsági szakértők, digitális adatvédelmi jogászok és adattudósok iránti kereslet növekedését fogjuk látni. A világ országainak kormányai már most is új szakpolitikai lehetőségeket vizsgálnak annak érdekében, hogy a jövőbeni munkaerőpiacot az „agyak” és a „robotok” együttműködése jellemezze.
Az Egyesült Arab Emírségek az innováció vezető országává nőtte ki magát az elmúlt években. Hogyan kezeli a közel-keleti állam az oktatási rendszer és munkaerőpiac előtt álló kihívásokat?
A Közel-Kelet számos országa mellett az Egyesült Arab Emírségek is azon dolgozik, hogy diverzifikálja gazdaságát, és csökkentse az olajtól való függőséget. Több beruházást hajtottak végre olyan ágazatokban, mint a technológiai innováció, a megújuló energia és a turizmus. Ezzel párhuzamosan a kormány számos továbbképzési programot is indított, hogy áthidalja a munkaerő jelenlegi készségei és képességei, valamint a piaci követelmények közötti szakadékot. Az Egyesült Arab Emírségek továbbá nagy hangsúlyt fektetett az innovációra és a vállalkozói szellemre, előbbi központjaként pozicionálva magát. Különböző szervezetek koordinálják a tehetségek vonzását és az innováció piaci ösztönzését, míg bizonyos kezdeményezések Dubaj startup-ökoszisztémájának növelésén és fejlesztésén dolgoznak. A globális trendekkel összhangban az Egyesült Arab Emírségek oktatási rendszere a diákokat már fiatal koruktól kezdve felkészíti a technológiai és innovációs karrierre. Ezen az úton az ország olyan fejlett technológiákat épített be az oktatásba, mint például az intelligens tanulási program, miközben ezzel párhuzamosan a nemzetközi oktatási intézményekkel való stratégiai partnerségek kialakításával emelte a minőségi színvonalat, amelyek globális szakértelmet és sokszínűséget hoznak a helyi oktatási rendszerbe.