Az ASEAN e-kereskedelmi logisztikai piac méretét 2024-ben 6,22 milliárd dollárra becsülik, és várhatóan 2029-re eléri a 11,30 milliárd dollárt. Amikor a COVID-19 az e-kereskedelem fellendülését okozta Délkelet-Ázsiában, a kézbesítő cégek küzdöttek a sikerük fenntartásáért és kiterjesztéséért. Délkelet-Ázsia internetes kiskereskedelmi értéke 495 milliárd dollárról 581 millió dollárra nőtt. A raktárak jellemzően 1000 négyzetméteresek voltak, de a kereslet a többszintes, akár 10 000 vagy 15 000 négyzetméteres raktárakra is kiterjedt.
Délkelet-Ázsia az e-kereskedelem gyors növekedése előtt áll. Öt délkelet-ázsiai ország a világ leggyorsabban növekvő e-kereskedelmi piacai között van, a tíz legnagyobb piac felét ők adják. Délkelet-Ázsia korábban az e-kereskedelem lemaradója volt, digitálisan Kína és Japán háttérbe szorította. Ma azonban már szinte ezekben az országokban is mindenki rendelkezik mobilkészülékkel, és ennek következtében internet-hozzáféréssel. Az öt ország mobilpenetrációja mindegyike közel 100%-os.
Legfontosabb piaci trendek
Délkelet-Ázsia az e-kereskedelem fellendülését tapasztalja. A régió fogyasztói trendjei izgalmas lehetőségeket teremtenek a terjeszkedni kívánó online kiskereskedők számára a digitális fizetési szektor masszív növekedése miatt. A termékkategóriák közül az elektronika a legnépszerűbb a régióban. A televíziók, okostelefonok, laptopok, USB-meghajtók, powerbankok és egyéb termékek a legkelendőbbek közé tartoznak ebben a kategóriában.
Másrészt a ruházat, a divatkiegészítők, a babatermékek és a bútorok sem állnak messze mögötte, a délkelet-ázsiai piacokon minden korábbinál nagyobb eladásokat tapasztalnak ezekben a szegmensekben. Az e-kereskedelmi platformok élő közvetítése gyorsan terjed a délkelet-ázsiai piacon. A statisztikák szerint Malajziában és Szingapúrban 200%-kal nőttek az e-kereskedelmi platformok élő közvetítési órái. A trend átterjedt a Fülöp-szigetekre, ahol a márkák 60%-a használja az élő eladást, hogy több vásárlót vonzzon az üzleteibe.
A piac növekedésének alapja
A növekedés fő mozgatórugója a közösségi kereskedelem térnyerése. A közösségi kereskedelem a közösségi médiát és az online platformokat használja a termékek vásárlásához és értékesítéséhez. Lehetővé teszi a tranzakcióalapú interakciókat és élményeket, lehetővé téve az ügyfelek számára, hogy közvetlenül a közösségi oldalukon keresztül vásároljanak. Az olyan jelentős közösségi médiaplatformok, mint a Facebook, az Instagram, a YouTube, a Pinterest és a Snapchat kulcsszereplők ezen a téren, amelyek a forgalom növelésével, a hatókör bővítésével és a fogyasztói bizalom növelésével a kiskereskedelmi márkák számára előnyösek, ami az e-kereskedelmi megrendelések megugrását eredményezi.
A hazai szegmens a becslések szerint jelentős növekedésnek lesz tanúja az előrejelzési időszakban, melynek értéke 2018-ban 17,27 milliárd USD volt. A szegmens a gazdasági bővülésnek, valamint az e-kereskedelmi logisztika és a készletgazdálkodás fejlődésének köszönhetően növekszik, mivel a szervezetek a növekedés és a termelékenység fenntartása érdekében beruháznak. A piackutatást és a belföldi szegmens növekedését ösztönző tényezők közé tartozik a digitális átalakulás, a felhőalapú megoldások a kkv-k körében és a munkaerő-gazdálkodás modernizálása Délkelet-Ázsiában.
A szerző az Eurázsia Központ tudományos főmunkatársa