Egy új kapu nyílik
Miközben a világ gazdasági és politikai centrumai újrarendeződnek, és a nagyhatalmi vetélkedés új blokkosodási logikát hoz létre, Magyarország előtt egy gyorsan fejlődő régió nyitja meg kapuit, a türk államok közössége, élén Közép-Ázsia feltörekvő gazdaságaival.
Egy új kapu nyílik
Fókusz

Egy új kapu nyílik

Fotó: iStock
Horváth Marcell 08/07/2025 22:31

Miközben a világ gazdasági és politikai centrumai újrarendeződnek, és a nagyhatalmi vetélkedés új blokkosodási logikát hoz létre, Magyarország előtt egy gyorsan fejlődő régió nyitja meg kapuit, a türk államok közössége, élén Közép-Ázsia feltörekvő gazdaságaival.

Ez a partnerség ma már messze túlmutat a történelmi és kulturális kapcsolódáson. A Türk Államok Szervezete (TÁSZ) egyre inkább gazdasági, logisztikai és energetikai együttműködési platformként pozicionálja magát – olyan térségként, amely összeköti Kelet-Ázsiát, a Kaukázust és Európát. Ebben az új játéktérben Magyarország közvetítő „hub”-bá válhat, különösen, ha stratégiailag rá tud csatlakozni a térség digitális, energetikai és kereskedelmi hálózataira.

TÁSZ számokban: dinamikus növekedésű, fiatal piacok

A türk államok (Törökország, Azerbajdzsán, Kazahsztán, Üzbegisztán, Kirgizisztán, Türkmenisztán) együtt több mint 160 millió lakost számlálnak, és együttes GDP-jük megközelíti az 1900 milliárd USD-t (2024-es adatok).

Kulcsadatok:

Ország 

Népesség 

GDP  
(2024, USD) 

GDP növekedés 

Azerbajdzsán 

10,1 M 

72,36 Mrd 

4,10% 

Kazahsztán 

20,6 M 

288,1 Mrd 

4,80% 

Kirgizisztán 

7M 

17,49 Mrd 

9% 

Törökország 

86 M 

1 320 Mrd 

3,20% 

Üzbegisztán 

36 M 

101 Mrd 

6,50% 



A GDP-arányos beruházási ráták (25–30 százalék) és a növekvő középosztály azt mutatják, hogy ezek a gazdaságok nemcsak nyersanyagexportőrök, hanem technológiai és pénzügyi szereplőkké is kívánnak válni.

Asztana és Baku: a térség új hubjai

Kazahsztán fővárosa, Asztana 2020 óta pénzügyi innovációs központként fejleszti az AIFC-t (Astana International Financial Centre), ahol brit jogrendszeren alapuló szabályozás, adókedvezmények és angol nyelvű bíróság működik. A cél nem más, mint Kelet és Nyugat pénzügyi összekötése. Azerbajdzsán eközben a Baku Digital Hub projekt révén adatforgalmi csomóponttá válik, amely a Kaukázuson keresztül köti össze Közép-Ázsiát az európai adatközpontokkal. A régió célja, hogy digitális alternatívát nyújtson az orosz és kínai infrastruktúrákkal szemben.

Energia: több, mint tranzit – diverzifikáció és zöldátállás

A türk államok energetikai jelentősége meghaladja az egyszerű export/import logikát. A régió a világ egyik legnagyobb urán-, földgáz- és olajtartalékával rendelkezik:

  • Kazahsztán: a világ első számú uránkitermelője (2023-ban a globális termelés 43 százaléka).
  • Azerbajdzsán: a déli gázfolyosó kulcsországa, amely a TANAP és TAP vezetéken keresztül évente 10 milliárd köbméter földgázt szállít Európába.
  • Üzbegisztán: 2030-ra a teljes energiatermelés 25 százalékát megújuló forrásból kívánja fedezni.

Közép-Ázsia energiaforrásai – különösen a földgáz és urán – egyre fontosabbá válnak Európa számára. A kazah uránellátás, az üzbég zöldenergia-potenciál, és az Azerbajdzsánon keresztül futó új gázútvonalak diverzifikációs alternatívát jelentenek a kontinens energiaellátásában. A Zangezur-folyosó, amely Azerbajdzsánt kötné össze közvetlenül Törökországgal, Magyarország számára is új logisztikai lehetőségeket nyithat meg – különösen, ha ezeket integrálni lehet a Budapest–Belgrád vasútprojekttel vagy a keleti TEN-T korridorokkal.

Ez a tendencia a zöldenergia-együttműködések számára is teret nyit. A magyar–kazah, illetve magyar–üzbég partnerségek lehetőséget adnak napelemgyárak, akkumulátortechnológia vagy okos hálózati projektek közös fejlesztésére.

Logisztika és infrastruktúra: a „Középső Folyosó” újraéledése

A transzkaszpi közlekedési útvonal, más néven a „Középső Folyosó”, egyre fontosabb alternatívává válik a kínai–európai áruforgalomban – különösen az orosz tranzitútvonalak bizonytalansága miatt. Ez az útvonal:

  • Kínából indul, Közép-Ázsián, a Kaszpi-tengeren, Azerbajdzsánon és Törökországon keresztül halad Európába.
  • 2023-ban 3,9 millió tonna árut szállítottak rajta, ez 63 százalékos növekedés az előző évhez képest.
  • A cél: 2030-ra évi 20 millió tonnás kapacitás elérése.

Magyarország ennek az útvonalnak nyugati végpontja lehet, különösen, ha a Budapest–Belgrád vasút fejlesztése és a V0 vasúti gyűrű integrálódik a közép-ázsiai vasúti projektekhez.

Magyarország szerepe: összekötni, nem elválasztani

A világ újraépülő kapcsolatrendszereiben a kis és közepes országok akkor tudnak megerősödni, ha összekötő kapocsként működnek – nem ütközőzónaként.

Magyarország számára a TÁSZ nem csupán kulturális örökség vagy keleti gesztus. Hanem:

  • Exportpiac a magyar technológia, mezőgazdaság és oktatás számára.
  • Logisztikai csomópont a kelet-ázsiai–európai tengelyen.
  • Pénzügyi és innovációs közvetítő, különösen a fintech és digitális gazdaság terén.
  • Digitalizációs partnerségek kiépítése (pl. kazah fintech cégekkel).
  • Oktatási és kutatás-fejlesztési csereprogramok (pl. a Stipendium Hungaricum keretében már több száz közép-ázsiai hallgató tanul hazánkban).

A 2023-ban aláírt magyar–üzbég és magyar–kazah infrastrukturális megállapodások máris azt mutatják, hogy ez nem csupán jövőkép – hanem folyamatban lévő stratégia.

Geokulturális tőke: történelmi örökség, stratégiai újraértelmezésben

A magyar–türk kapcsolatok történelmi gyökerei jól ismertek, de ezek újraértelmezése – nem folklorisztikus, hanem stratégiai értelemben – valódi tőkét jelent. A TÁSZ nem egyszerűen egy kulturális klub, hanem egy rugalmas, fejlődő platform, amely a jövő geopolitikai térképén egy új eurázsiai erővonalat képvisel. Magyarország ebben a struktúrában hidat képezhet Közép-Európa és Közép-Ázsia, illetve az európai integráció és az eurázsiai kooperáció között.

A Türk Államok Szervezete egy olyan térséget képvisel, amelynek gazdasági, energetikai és digitális súlya évről évre nő. Magyarország számára ez a kapcsolat nem nosztalgikus múltidézés, hanem jövőorientált geopolitikai lehetőség. Egy új selyemút születik – nem karavánokkal, hanem adatkábelekkel, energiahálózatokkal és logisztikai folyosókkal. Ebben Magyarország nem csupán megfigyelő lehet, hanem egy új típusú, többdimenziós kapcsolatrendszer részese, ahol a múlt öröksége és a jövő kihívásai új szinergiát hozhatnak létre. Ebben a kapcsolatrendszerben a térképen Magyarország nem periféria, hanem összekötő centrum lehet egy digitális, energetikai és logisztikai hub Eurázsia új hídján, az egyik kulcsállomás a keleti és nyugati rendszerek között.

A szerző a Magyar Nemzeti Bank korábbi nemzetközi kapcsolatokért felelős ügyvezető igazgatója.


A szerző a Magyar Nemzeti Bank korábbi nemzetközi kapcsolatokért felelős ügyvezető igazgatója.

Ez a cikk az Eurázsia 2025. júliusi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások