Eurázsia hajnala és az átalakuló világrend kezdete
Az Övezet és Út Kezdeményezés (BRI) az emberiség történetének legambiciózusabb gazdasági és infrastrukturális vállalkozása. Globális kereskedelmi korridor épül, összekötve Kínát Európával, Afrikával és Dél-Amerikával.
Eurázsia hajnala és az átalakuló világrend kezdete
Fókusz

Eurázsia hajnala és az átalakuló világrend kezdete

A Földközi-tenger legforgalmasabb konténerkikötője a görögországi Pireuszban (Fotó: AFP/NurPhoto/Danil Shamkin)
Szalma György 29/09/2023 07:46

Az Övezet és Út kezdeményezés (BRI) az emberiség történetének legambiciózusabb gazdasági és infrastrukturális vállalkozása. Globális kereskedelmi korridor épül, összekötve Kínát Európával, Afrikával és Dél-Amerikával. Előképe az ókori selyemút, amelyen keresztül nem csak a kínai selyemhez és egyéb luxustermékekhez juthattak hozzá az európai piacok, hanem kulcsszerepe volt a kínai, egyiptomi, perzsa, az arab és a római kultúra fejlődésében és kibontakozásában is. Az eurázsiai szuperkontinens előtt most újra páratlan lehetőségek állnak.

Az Övezet és Út kezdeményezéshez (korábbi nevén Egy Övezet, Egy Úthoz) eddig 155 ország csatlakozott, amelyek együttesen a világ népességének kétharmadát képviselik. Ezzel létrejött a világ legnagyobb piaca, páratlan gyarapodási lehetőséget teremtve minden résztvevő fél számára. A kör pedig tovább bővül, a már csatlakozott államok mellett további nyolc ország, köztük Brazília, Spanyolország, Dánia és Kolumbia jelezte, hogy mérlegelik a csatlakozás lehetőségét. Az eddig megkötött szerződések aláírásával párhuzamosan pedig harminc nemzetközi szervezettel 200-nál is több együttműködési megállapodás jött létre a BRI keretein belül.

A kezdeményezés finanszírozási hátterét nyújtó pénzügyi intézményhez, az Ázsiai Infrastrukturális Befektetési Bankhoz (AIIB) eddig 93 ország csatlakozott, ennek tevékenységét a Selyemút Alap egészíti ki. Magyar vonatkozásban a Budapesten fióktelepet nyitó China Construction Banknek van kiemelt jelentősége, amelynek deklarált célja, hogy a BRI-hez  kapcsolódó fejlesztési projekteket támogatják hitellel és szakmai segítségnyújtással. A globális infrastrukturális fejlesztés léptékéről megközelítőleg pontos képet ad a BRI zászlóshajójaként számon tartott Kínai-Pakisztáni Gazdasági Folyosó (CPEC) építése. A beruházás 75 milliárd dollárból gazdálkodik, ennek részeként 2700 km szállítási infrastruktúra létesül, illetve kritikus fontosságú energetikai és ipari fejlesztésekre is sor kerül.

Európai viszonylatban a Földközi-tenger legforgalmasabb konténerkikötőjévé vált görögországi Pireusz kikötő fejlesztését kell kiemelni, hazánk vonatkozásában pedig a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítését említhetjük.

A BRI tíz éves története során háromezer projekt és 420 ezer munkahely jött létre az „új selyemút” útvonalain fekvő országokban. A kezdeményezés összességében közel egy billió dollárnyi befektetést generált. Nem elhanyagolható eredmény az sem, hogy a BRI-nek köszönhetően közel negyven millió embert lépett ki a szegénységből. Az Övezet és Út Kezdeményezés serkentőleg hatott a világgazdaságra is. Kína és az együttműködésben résztvevő országok árukereskedelme a 2013-as 1,04 billió dollárról 2022-re 2,07 billió dollárra nőtt. Átlagosan évi nyolc százalékos növekedési ütemet mértek. Közben nem csak a kereskedelmi forgalom élénkült meg, hanem a pénzügyi együttműködések volumene is magasabb szintre lépett, sőt, a kulturális kapcsolatok is sokkal mélyebbek lettek.

A projekt elindításának tizedik évfordulóján rendezik meg a harmadik Övezet és Út Fórumot Kínában, amelyre minden eddiginél több vendéget várnak a szervezők, a 150 ország képviselői mellett a különböző nemzetközi szervezetek, együttműködő globális intézmények részéről is.

A szerző újságíró.

Ez a cikk az Eurázsia 2023/szeptember-októberi számában jelent meg.

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások