Fintech szektor mint kibontakozó közép-ázsiai megatrend?
A pénzügyi forradalmakat mint megatrendet tekintve Közép-Ázsiában egyértelműen Kazahsztán jár az élen – még akkor is, ha az országot elsősorban hatalmas természeti erőforrásairól ismerjük.
Fintech szektor mint kibontakozó közép-ázsiai megatrend?
Selyemutak

Fintech szektor mint kibontakozó közép-ázsiai megatrend?

Fotó: iStock
Veres Szabolcs 09/04/2025 22:18

A pénzügyi forradalmak, mint megatrend területén, ha Közép-Ázsiáról beszélünk egyértelműen Kazahsztán jár az élen, annak ellenére, hogy az ország elsősorban hatalmas természeti erőforrásairól ismert közép-ázsiai ország.

Ugyanakkor egy olyan világban, ahol a digitális átalakulás átformálja az iparágakat, Kazahsztán fintech-világa a pénzügyi forradalmak és megatrendek területén érdekes esettanulmányként jelenik meg. A mobil fizetési megoldásoktól az innovatív hitelezési platformokig az ország gyorsan felkarolja a pénzügyi technológiát. Kazahsztán GDP alapján a legnagyobb gazdaság a közép-ázsiai és kaukázusi régióban, aki 2023-ban 255 milliárd dollár nominális GDP-vel rendelkezett. Ezen kívül még az ország legfontosabb gazdasági mutatói közé tartozik a 2024-re 4,1 százalékos reál-GDP növekedési előrejelzés, az ország lakosságának[1] átlagos növekedési üteme, ez 2018 és 2023 között 1,2 százalék volt. A banki penetráció Kazahsztán estében 2021-ben mintegy 81% volt.

Annak ellenére, hogy a bankok vezetik a fintech piacot, a fintech induló vállalkozások száma Kazahsztánban a 2018-as körülbelül 50-ről 2024-re több mint 200-ra nőtt. A fintech ma már uralja a kockázatitőke-ügyleteket az országban, amit gyakran az úgynevezett bank+fintech startup partnerségek számának észrevehető növekedése kísér.

Kazahsztán fintech szektora az elmúlt években gyors növekedésen ment keresztül, ami az országot a pénzügyi technológiai innováció regionális vezetőjévé tette. Az ágazatban megugrottak a befektetések, és számos startup jött létre a különféle pénzügyi igények kielégítésére. A fő fókuszterületek közé tartozik a digitális fizetés, a mobilbankolás és a blokklánc technológia.

Kazahsztán fejlett digitális infrastruktúrája és támogató szabályozási környezete hozzájárult vezető pozíciójához a régióban. Emellett a kazah kormány számos kezdeményezést hajtott végre a fintech növekedésének elősegítésére, mint például az Asztanai Nemzetközi Pénzügyi Központ (AIFC) létrehozása

Kulcsjátékosok és startupok

A kazah fintech világot bevált pénzintézetek és innovatív startupok keveréke népesíti be, mint a Kaspi.kz – a közép-ázsiai ország vezető digitális bankja, amely pénzügyi szolgáltatások széles skáláját kínálja, a Halyk Bank –hagyományos bank, erős digitális kínálattal vagy a Jysan Bank – amely a digitális átalakulásra és a fintech partnerségekre összpontosít

Ugyanakkor, ha megnézzük a piaci trendeket Kazahsztánban akkor hét fő trendet lehet beazonosítani, amelyek a kazahsztáni fintech ökoszisztémát vezérlik. Ezek: digitális termékek és szolgáltatások kkv-k számára, Govtech és fintech szinergia, digitális eszközök, pénzügyi API-k, vásároljon most, fizessen később (Buy Now, Pay Later,BNPL), mesterséges intelligencia és központi banki digitális valuták (Central Bank Digital Currency, CBDC).

2018 óta a fintech startupok száma megsokszorozódott, és 2024-re meghaladta a 200-at. Ezt a bővülést a támogató szabályozási környezet és a digitális pénzügyi szolgáltatások iránti növekvő kereslet magyarázza.

Pénzügyi szempontból Kazahsztán fintech iparága 37%-os tőkearányos megtérüléssel (Return on Equity, ROE[2]) büszkélkedhet, ami jelentősen meghaladja a 13%-os globális átlagot. Ez a jövedelmezőség nemcsak a hazai befektetéseket vonzza, hanem a feltörekvő piacokon magas hozamot kereső nemzetközi tőke számára is szimpatikus.

Az együttműködés továbbra is Kazahsztán fintech-stratégiájának alappillére marad. Olyan kezdeményezések, mint az Elevandi Hub, a helyi fintech ökoszisztéma erősítését célozzák meg, elősegítve az innovációt, vonzva a globális befektetéseket. Ezek az erőfeszítések létfontosságúak, hiszen Kazahsztán arra törekszik, hogy megtartsa a lendületet, ösztönözze az innovációt, és kielégítse a változó fogyasztói és üzleti igényeket ebben a mindinkább digitális világban.

Kilátások és jövőkép

Az utóbbi időben a kazah fintech szektor gyors növekedést tapasztal, olyan tényezők hatására, mint a növekvő digitális penetráció, a támogató kormányzati kezdeményezések. Az iparág számos szegmensben jelentős fejlődésen ment keresztül, beleértve a digitális azonnali fizetési lehetőségeket, az online hitelezést és a mobilbanki megoldásokat.

A közép-ázsiai, benne a kazah fintech szektor trendszerű kibontakozásának a jó példája a kazah fintech óriás, a Kaspi.kz, ami ma már egy közel 15 millió ember által használt alkalmazást is üzemeltet, amely online vásárlást, pénzátutalást, számlafizetést, jegyfoglalást és kormányzati szolgáltatásokat kínál. 2025. január 1-jén a Kaspi.kz legnagyobb részvényesei Mikhail Lomtadze (22,6%), Vyacheslav Kim (21,4%) és a Baring Funds (24,68%) voltak. 2024 januárjában a Kaspi.kz a Nasdaq tőzsdére történő tőzsdei bevezetés révén 1 milliárd dollárt gyűjtött be, 92 dolláros részvényárfolyamon. 2024 januárjában a vállalat bejelentette, hogy kivonul a londoni tőzsdéről, ahol eredetileg 2020-ban jegyezték.

A kazah Kaspi.kz például nem rég megállapodást írt alá a Rabobank A.Ş., a Rabobank csoport törökországi leányvállalatának felvásárlásáról. A megállapodás értelmében a Kaspi.kz megvásárolja a Rabobank A.Ş. összes részvényét, ami újabb lépést jelent a a kazah fintech óriás számára a nemzetközi terjeszkedési stratégiájában. Az ügylet pénzügyi feltételeit ugyan nem hozták nyilvánosságra, de mindkét fél hangsúlyozta a gyors és zökkenőmentes átmenetet. Az ügylet kapcsán érdemes megemlíteni, hogy a JP Morgan a Rabobanknak nyújtott tanácsot az eladással kapcsolatban, jogi partnerként pedig az A&O Shearman / Gedik & Eraksoy működött közre.

A kazah fintech óriás törökországi terjeszkedése mellett is a Kaspi.kz egyre nagyobb teret hódít Törökországban. A vállalat 2024-ben 1,13 milliárd dollárért 65,41%-os részesedést szerzett a Hepsiburada e-kereskedelmi óriáscégben. A jelenlegi megállapodással a kazah vállalat célja pedig egy úgynevezett fintech piactér és fizetési ökoszisztéma kiépítése Törökországban, úgy, hogy a kazah vállalat közben megtartja törökországi eszközrendszerének különálló márkáit és működési struktúráit.

A Kaspi.kz a török piacra történő belépés mellett az üzbég piacra történő belépést is mérlegeli, tovább összpontosítva a magas mobilpenetrációval, készpénzmentes fizetéssel és az e-kereskedelem növekedésével rendelkező piacokra. Részben ennek a stratégiának a jegyében a vállalat a közelmúltban elindította az Uzcard és Humo kártyákra történő pénzátutalásokat, ezzel a VISA és Mastercard kártyákon túlmutató lehetőségeket is bővítve a közép-ázsiai régióben. Ezzel párhuzamban pedig 2024 augusztusában a Kaspi.kz megvizsgálta a Humo felvásárlását, amelyet potenciális mérföldkőnek számító fintech üzletnek tekintettek, azonban a kazah óriás 2024 novemberében visszalépett a az üzlettől.

Ahogy és amilyen ütemben a kazah fintech szektor folyamatosan fejlődik, kihívásokkal és lehetőségekkel is szembe kell néznie. A még meglévő szabályozási akadályok leküzdése és a kiberbiztonsági intézkedések fokozása kulcsfontosságú lesz a kazah fintech szektor fenntartható növekedéshez. Ugyanakkor a Közép-Ázsiában a fintech szektor folyamatos és gyors bővülése egyfajta új iránytrendet enged feltételezni. A hagyományos pénzintézetek és a fintech startupok közötti folyamatos innovációval és stratégiai partnerségekkel azonban Kazahsztán jó helyzetben van ahhoz, hogy Közép-Ázsia vezető fintech központjává váljon. A jövő ígéretesnek tűnik az ország fintech iparága számára, amely további külföldi terjeszkedést és megnövekedett beruházásokat rejt magában az elkövetkező években.


A szerző az Eurázsia Központ kutatója.


[1] 2023-ban Kazahsztán lakossága 20 millió fő volt.

[2] Az a mutató, amely elárulja, hogy a saját tőkére vetítve mekkora adózott eredményt ért el a vállalkozás egy bizonyos időszakban.

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások