Így hódít az aszú Ázsiában
Komoly kitörési lehetőség a magyar boroknak Ázsia, éppen ezért kiemelt figyelmet szentel a bormarketing a térségnek. Arról, hogy eddig milyen eredmények születtek, és mit tartogat a jövő Ázsiában a magyar borászoknak, Rókusfalvy Pállal beszélgettünk, aki immár több mint két éve hazánk nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztosa.
Így hódít az aszú Ázsiában
Selyemutak

Így hódít az aszú Ázsiában

Fotó: Hegedűs Róbert
Pataki Zoltán 11/03/2025 22:00

Komoly kitörési lehetőség a magyar boroknak Ázsia, éppen ezért kiemelt figyelmet szentel a bormarketing a térségnek. Arról, hogy eddig milyen eredmények születtek, és mit tartogat a jövő Ázsiában a magyar borászoknak, Rókusfalvy Pállal beszélgettünk, aki immár több mint két éve hazánk nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztosa.

Melyek voltak a magyar bormarketing eddigilegnagyobb eredményei Ázsiában?

Ázsia nagy jelentőséggel bír számunkra, Dél-Koreát és Kínát is kiemelt célpiacként azonosította a Nemzeti Bormarketing Stratégia. Minden piacon alapvetésnek tekintjük a folyamatos, aktív, a fogyasztói igényekre alapozó marketingkommunikációs jelenlétet, mégpedig a helyi viszonyokat alaposan ismerő, lokális ügynökségek bevonásával. Így van ez Ázsiában is, ahol a Nimbility révén erősítjük a pozícióinkat. Koreában úttörőnek számítunk, hiszen a Magyar Borközösségi márka első alkalommal jelent meg ezen a piacon, méghozzá rögtön egy átfogó, öt hónapig tartó promóciós kampány keretein belül, amelynek egyik csúcspontja volt hazánk kiemelt megjelenéssel járó díszvendégsége a Daejeoni Nemzetközi Borvásáron, de számos szakmai rendezvényt, oktatási tevékenységet, digitális kampányelemeket, mesterkurzusokat, pop-up kóstolókat, üzleti vacsorákat és nagyközönségi bemutatókat, átfogó PR-kampányt is magában foglalt. A tevékenységünk célja az általános kapcsolatépítés Korea borkereskedelmi szektorával és egyre növekvő borfogyasztó közönségével. Kínában is többféle, gasztronómiai és turisztikai kapcsolódású promóciós aktivitással és expójelenlétekkel indítottunk. A tevékenységünket mindkét országban boros roadshow-val, az influenszereket, buyereket, helyi sommelier-ket célzó aktivitásokkal folytatjuk idén.


Milyenek a visszajelzések?

A kutatások, visszamérések központi szerepet játszanak a tevékenységünkben, jelenleg épp bizakodással elemezzük a friss eredményeket. A KSH és a Wine Intelligence 2024 első tizenegy hónapjának adatai alapján Magyarország kivitele Koreába annak ellenére tudott növekedni, hogy a teljes koreai borimport csökkent a 2023-as eredményekhez viszonyítva! Persze jelenleg a piacépítés fázisában vagyunk, azaz van honnan növekedni, de a számok nagyon jó tendenciát mutatnak, hiszen borászati termékeink dél-koreai exportja mennyiségben 88,6 százalékos, értékben pedig 79 százalékos növekedést mutat, az értékesítési átlagár pedig literenként kilenc euró körül alakult!

A borágazat terén nem egyszer merültek fel olyan kritikák a keleti nyitással kapcsolatban, hogy hazánk nem tudna elég bort termelni az óriási ázsiai piacokra. Mi erre a megoldás Milyen lehetőségei vannak a prémium termékeknek, amelyek esetében kevésbé fontos tényező a mennyiség?

Dél-Korea és Kína Ázsia két legizgalmasabb és legígéretesebb, fejlődő borpiaca, amelyről általában elmondható, hogy rendkívül nyitott és kíváncsi az európai kultúrára és ezen belül is növekvő érdeklődést mutat a prémium és egyedi borélmények iránt. Tehát valóban elsősorban Tokaj és az aszú komoly kitörési lehetőséget jelent a térségben a luxustermékek piacán és a magas gasztronómia szegmensében. Az ázsiai borpiac nagy, de rendkívül nagy a verseny is, mindenki jelen szeretne lenni. Árban nem tudunk versenyezni a nagy tömegtermelő országok boraival, így a magasabb minőségű, egyedi és különleges termékeinkre kell helyezzük a hangsúlyt. Ezekből a borainkból mennyiségben még hatalmasat tudnánk növekedni, messze nem értük el a termelésből fakadó korlátainkat. Dél-Koreában az európai trendekkel éppen ellentétes irányú, emelkedő kereslet mutatkozik a drágább vörösborok iránt is. A fogyasztók egyre tájékozottabbak és kíváncsibbak a borokkal kapcsolatban, ami lehetőséget teremt az olyan kiváló minőségű bortermelő országoknak, mint Magyarország. A kínai piac mérete, párosulva a prémium és butikborok iránti kíváncsisággal, izgalmas határterületet jelent a magyar borok számára. Koreában a piac ugyan kisebb, de rendkívül kifinomult. A koreai fogyasztók igényesek, és nagy hangsúlyt fektetnek a minőségre és a hitelességre. Ezekre a megállapításokra építünk.

Fotó: Hegedüs Róbert

Közvetlen hatásán túl a bormarketingnek milyen egyéb, közvetett hatásai lehetnek a kulturális kapcsolatokra vagy a turizmusra?

Szinte meghökkentő, hogy az ázsiai emberek milyen átfogó érdeklődést tanúsítanak a magyar kultúra iránt, komoly általános tudással bírnak például a történelmünkről, költészetünkről is. Többek között ezért is fektetünk nagy hangsúlyt a kulturális diplomáciára. Az ázsiai mentalitást a bormarketing tevékenységünk részévé is tettük azáltal, hogy az oktatás és a tapasztalatszerzés kombinációján keresztül mutatjuk be a magyar borok egyediségét. A történetmesélés központi szerepet játszik a megközelítésünkben – azt szeretnénk, ha a fogyasztók megértenék a gazdag történelmet, a változatos termőhelyeket és az őshonos szőlőfajtákat, amelyek unikálissá teszik a magyar borokat. A turisztikai lehetőségekre szintén alapozunk, olyan konkrét promóciókat szerveztünk, amelyek fő célcsoportját azon – elsősorban – kínai luxusutazók alkották, akiknek kedvelt célpontja Európa. De a történelmi múlt és a kulturális értékek mellett ugyanúgy fogékonyak az innovatív megközelítések iránt, ezért az ázsiai kampányainkat mindig erős digitális fókusszal, XXI. századi technológiai megoldásokkal tervezzük.

A kínai–magyar barátság olyan, mint a jó tokaji bor: illatos, édes, tartalmas és tartós” – így fogalmazott tavalyi magyarországi látogatásakor Xi Jinping kínai elnök. Milyen személyes tapasztalatai vannak, Ázsiában mennyire ismertek a magyar borok?

És miért népszerű például a tokaji aszú? Egy ilyen elnöki nyilatkozatnak Kínában óriási jelen - tősége van, és kiválóan illusztrálja a velük való együttműködésben rejlő lehetőségeket. Volt szerencsém személyesen tapasztalni az ottani emberek őszinte érdeklődését és rendkívüli tiszteletét általában a magyar kultúra és azon belül a magyar bor iránt is. A kérdésében említett tokaji aszú valóban az egyik nagy lehetőségünk a térségben azért is, mert ízvilága kiválóan illeszkedik az ázsiai fűszeres konyháéhoz. Egyik sikeres promóciónk, amelyet egy kiemelkedő Michelin-csillagos étteremlánccal folytatunk, pontosan erre épít. A térségben nagy hangsúlyt helyezünk a sommelier-kkel és a legbefolyásosabb influenszerekkel való szoros együttműködésre, jó kapcsolatokat ápolunk a kínai Master of Wine-okkal is, de a Dragon Phoenix Boriskola tematikájában is ott van a magyar bor. Ezek azért bírnak kiemelt fontossággal, mert a borpiac itt erősen trendvezérelt, és a fogyasztókat a kínai Master of Wine-okkal is, de a Dragon Phoenix Boriskola tematikájában is ott van a magyar bor. Ezek azért bírnak kiemelt fontossággal, mert a borpiac itt erősen trendvezérelt, és a fogyasztókat a szakértői vélemények erősen befolyásolják. Mindezek fényében még kontrasztosabban látszik az elnöki nyilatkozat különlegessége. A borexport mellett másfajta együttműködésekre is vannak példák, gondoljunk csak Kínára, ahol Belső-Mongóliában német segítséggel termelnek bort.

Milyen lehetőségek vannak a magyar technológia, know-how exportjára?

Kormánybiztosként arra kaptam megbízást, hogy a Nemzeti Bormarketing Stratégia megalkotása és megvalósítása révén erősítsük a magyar bor ismertségét, elismertségét és értékét a hazai és a nemzetközi piacokon. Az a feladatunk, hogy a magyar bort olyan értékes és keresett márkává tegyük, amely a borkultúrára fogékony piac számára megkérdőjelezhetetlen minőséget, értékes tradícióra építő és ugyanakkor innovatív termékeket jelent.


A szerző külpolitikai újságíró. 


Ez a cikk az Eurázsia 2025. márciusi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek

Továbbiak

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások