Milyenek a visszajelzések?
A kutatások, visszamérések központi szerepet játszanak a tevékenységünkben, jelenleg épp bizakodással elemezzük a friss eredményeket. A KSH és a Wine Intelligence 2024 első tizenegy hónapjának adatai alapján Magyarország kivitele Koreába annak ellenére tudott növekedni, hogy a teljes koreai borimport csökkent a 2023-as eredményekhez viszonyítva! Persze jelenleg a piacépítés fázisában vagyunk, azaz van honnan növekedni, de a számok nagyon jó tendenciát mutatnak, hiszen borászati termékeink dél-koreai exportja mennyiségben 88,6 százalékos, értékben pedig 79 százalékos növekedést mutat, az értékesítési átlagár pedig literenként kilenc euró körül alakult!
A borágazat terén nem egyszer merültek fel olyan kritikák a keleti nyitással kapcsolatban, hogy hazánk nem tudna elég bort termelni az óriási ázsiai piacokra. Mi erre a megoldás Milyen lehetőségei vannak a prémium termékeknek, amelyek esetében kevésbé fontos tényező a mennyiség?
Dél-Korea és Kína Ázsia két legizgalmasabb és legígéretesebb, fejlődő borpiaca, amelyről általában elmondható, hogy rendkívül nyitott és kíváncsi az európai kultúrára és ezen belül is növekvő érdeklődést mutat a prémium és egyedi borélmények iránt. Tehát valóban elsősorban Tokaj és az aszú komoly kitörési lehetőséget jelent a térségben a luxustermékek piacán és a magas gasztronómia szegmensében. Az ázsiai borpiac nagy, de rendkívül nagy a verseny is, mindenki jelen szeretne lenni. Árban nem tudunk versenyezni a nagy tömegtermelő országok boraival, így a magasabb minőségű, egyedi és különleges termékeinkre kell helyezzük a hangsúlyt. Ezekből a borainkból mennyiségben még hatalmasat tudnánk növekedni, messze nem értük el a termelésből fakadó korlátainkat. Dél-Koreában az európai trendekkel éppen ellentétes irányú, emelkedő kereslet mutatkozik a drágább vörösborok iránt is. A fogyasztók egyre tájékozottabbak és kíváncsibbak a borokkal kapcsolatban, ami lehetőséget teremt az olyan kiváló minőségű bortermelő országoknak, mint Magyarország. A kínai piac mérete, párosulva a prémium és butikborok iránti kíváncsisággal, izgalmas határterületet jelent a magyar borok számára. Koreában a piac ugyan kisebb, de rendkívül kifinomult. A koreai fogyasztók igényesek, és nagy hangsúlyt fektetnek a minőségre és a hitelességre. Ezekre a megállapításokra építünk.
Közvetlen hatásán túl a bormarketingnek milyen egyéb, közvetett hatásai lehetnek a kulturális kapcsolatokra vagy a turizmusra?
Szinte meghökkentő, hogy az ázsiai emberek milyen átfogó érdeklődést tanúsítanak a magyar kultúra iránt, komoly általános tudással bírnak például a történelmünkről, költészetünkről is. Többek között ezért is fektetünk nagy hangsúlyt a kulturális diplomáciára. Az ázsiai mentalitást a bormarketing tevékenységünk részévé is tettük azáltal, hogy az oktatás és a tapasztalatszerzés kombinációján keresztül mutatjuk be a magyar borok egyediségét. A történetmesélés központi szerepet játszik a megközelítésünkben – azt szeretnénk, ha a fogyasztók megértenék a gazdag történelmet, a változatos termőhelyeket és az őshonos szőlőfajtákat, amelyek unikálissá teszik a magyar borokat. A turisztikai lehetőségekre szintén alapozunk, olyan konkrét promóciókat szerveztünk, amelyek fő célcsoportját azon – elsősorban – kínai luxusutazók alkották, akiknek kedvelt célpontja Európa. De a történelmi múlt és a kulturális értékek mellett ugyanúgy fogékonyak az innovatív megközelítések iránt, ezért az ázsiai kampányainkat mindig erős digitális fókusszal, XXI. századi technológiai megoldásokkal tervezzük.
„A kínai–magyar barátság olyan, mint a jó tokaji bor: illatos, édes, tartalmas és tartós” – így fogalmazott tavalyi magyarországi látogatásakor Xi Jinping kínai elnök. Milyen személyes tapasztalatai vannak, Ázsiában mennyire ismertek a magyar borok?
És miért népszerű például a tokaji aszú? Egy ilyen elnöki nyilatkozatnak Kínában óriási jelen - tősége van, és kiválóan illusztrálja a velük való együttműködésben rejlő lehetőségeket. Volt szerencsém személyesen tapasztalni az ottani emberek őszinte érdeklődését és rendkívüli tiszteletét általában a magyar kultúra és azon belül a magyar bor iránt is. A kérdésében említett tokaji aszú valóban az egyik nagy lehetőségünk a térségben azért is, mert ízvilága kiválóan illeszkedik az ázsiai fűszeres konyháéhoz. Egyik sikeres promóciónk, amelyet egy kiemelkedő Michelin-csillagos étteremlánccal folytatunk, pontosan erre épít. A térségben nagy hangsúlyt helyezünk a sommelier-kkel és a legbefolyásosabb influenszerekkel való szoros együttműködésre, jó kapcsolatokat ápolunk a kínai Master of Wine-okkal is, de a Dragon Phoenix Boriskola tematikájában is ott van a magyar bor. Ezek azért bírnak kiemelt fontossággal, mert a borpiac itt erősen trendvezérelt, és a fogyasztókat a kínai Master of Wine-okkal is, de a Dragon Phoenix Boriskola tematikájában is ott van a magyar bor. Ezek azért bírnak kiemelt fontossággal, mert a borpiac itt erősen trendvezérelt, és a fogyasztókat a szakértői vélemények erősen befolyásolják. Mindezek fényében még kontrasztosabban látszik az elnöki nyilatkozat különlegessége. A borexport mellett másfajta együttműködésekre is vannak példák, gondoljunk csak Kínára, ahol Belső-Mongóliában német segítséggel termelnek bort.
Milyen lehetőségek vannak a magyar technológia, know-how exportjára?
Kormánybiztosként arra kaptam megbízást, hogy a Nemzeti Bormarketing Stratégia megalkotása és megvalósítása révén erősítsük a magyar bor ismertségét, elismertségét és értékét a hazai és a nemzetközi piacokon. Az a feladatunk, hogy a magyar bort olyan értékes és keresett márkává tegyük, amely a borkultúrára fogékony piac számára megkérdőjelezhetetlen minőséget, értékes tradícióra építő és ugyanakkor innovatív termékeket jelent.
Ez a cikk az Eurázsia 2025. márciusi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek