Így tarolták le Európát a távol-keleti sorozatok
Ha távol-keleti filmművészetre gondolunk, akkor kétségtelenül a mozgókép történelmének egyik legnagyobb rendezője, a japán Akira Kurosawa jut eszünkbe, akinek A hét szamuráj c. filmje a kritikusok szerint a negyedik legjobb film a világon. Japán évtizedekig gyártotta az adott szubkultúrára szabott animéket, az egyik leghíresebb alkotás máig a 220 epizódot megélt Naruto. Napjainkban azonban a dél-koreai sorozatok hódítanak, felrobbantva a streaming piacot – van miből válogatni!
Így tarolták le Európát a távol-keleti sorozatok
Kultúra

Így tarolták le Európát a távol-keleti sorozatok

Fotó: AFP/Netflix
Heincz Barnabás 04/06/2024 22:00

Ha távol-keleti filmművészetre gondolunk, akkor kétségtelenül a mozgókép történelmének egyik legnagyobb rendezője, a japán Akira Kurosawa jut eszünkbe, akinek A hét szamuráj c. filmje a kritikusok szerint a negyedik legjobb film a világon. Japán évtizedekig gyártotta az adott szubkultúrára szabott animéket, az egyik leghíresebb alkotás máig a 220 epizódot megélt Naruto. Napjainkban azonban a dél-koreai sorozatok hódítanak, felrobbantva a streaming piacot – van miből válogatni!

A távol-keleti sorozatpiacot sokáig teljesen leuralta Japán. A mangák – jellemző stílusban alkotott képregények – az 1980-as években a nemzetközi japán popkultúra legerősebb termékei voltak. Csak idő kérdése volt, hogy anime formában mikor hódítják meg a televíziókat. Az anime-kultúra az ezredfordulón ért a csúcsra, amikor minden nyugati televízió délelőtti műsorkínálatában megtalálhatók voltak az animesorozatok. Kiemelkedő, és Magyarországon hatalmas sikernek örvendő anime a Death Note (2008): Ryuk, az egyik sinigami a halálistenek birodalmában unatkozik, ezért leejt a Földre egy halállistát. A füzet azt állítja, hogy az az ember, akinek a nevét leírják a listára, meghal. A listát Jagami Light, egy furfangos középiskolás találja meg és elszabadul a pokol.

Popkulturális mérföldkőnek számított a JoJo Bizarr Kalandja, mivel Magyarországon is túlnőtt az anime-rajongók táborán 2012 után. E sorok szerzője 2005 és 2006 környékén minden szombat reggel hajnalban kelt, hogy nézhesse a Yu-Gi-Oh! c. animét, aminek kártyajátéka meg hódította a magyar iskolák pingpongasztalait.

Örök klasszikus emellett a neo-noir Cowboy Bebop (2005), amely egy igazi űrwestern. A távoli jövőben játszódó 26 epizód olyan témákat és kérdéseket feszeget, amelyek nemcsak a közönség gondolatait, hanem alkotók sorát inspirálta művészetében Rian Johnsontól Robin Williamsig.

Bár a japán anime népszerűsége kétségtelen, a távol-keleti filmek és sorozatok sokáig nem törtek be a nyugati, Hollywood által dominált széles közvéleménybe. A dél-koreai sikerek első állomása a 2019-es Élősködők c. vígjáték-thriller volt Bong Joon-ho rendezésében. Nem véletlen, hogy ez volt az igazi jégtörő a nyugati közönség felé: az alkotás hat Oscar-jelölésből négy díjat megkapott, köztük a legjobb film díját, amellyel történelmet írt az első nem angol nyelvű filmként, mely megkapta az elismerést.

A Nyerd meg az életed c. sorozat 2021-ben rúgta be az ajtót, a Netflixes produkció ugyanis nemcsak a világ legnagyobb streaming-platformját tarolta le, hanem a közösségi médiát is és már valóságshow-t is csináltak belőle. A törté net egyszerű: több száz nincstelen játékos elfogad egy kü lönös meghívást, hogy gyerekeknek való játékokban mér jék össze a tudásukat. A díj csábító, a veszedelem halálos.

Ezen sikereket követte A sötétség teremtménye, amely romantikus horrorsorozatként ejtette rabul a nézőket, el kalauzolva őket az 1945-ös Szöul sötét, háborúval sújtott világába. Annyit elárulunk, hogy a szörny tényleg félelmetes – épp az embersége miatt. Kiváló alkotás továbbá A lány a maszk mögött, amely egy testképzavaros irodista lánynak és a közösségi média plasztikus világának történetét meséli el. Dél-koreai sikerek azonban 2019 előtt is voltak, A palota ékkövét 91 ország televíziói tűzték műsorra, Magyarországon először 2008-ban láthatta a közönség. A dél-koreai sikerek genezise minden esetben ugyanaz: emberi, hétköznapi történeteket dolgoznak fel – halált, nyomort, küzdelmet, szerelmet.

Kontrollerrel Japánban

Sokan soha életükben nem vesznek a kezükbe kontrollert, másoknak nemcsak hobbi, hanem egyenesen életstílus a gaming. A globális videójátékbiznisz 200 milliárd dolláros piac, a távol-keleti országokban pedig a népszerűség fizetőképes kereslettel párosul. Videójátékot gyártani megéri, ugyanis nemcsak jövedelmező, hanem innovatív, jelentős tudásbázist felhasználó szektor. Japán videójáték ajánlónk.

Devil May Cry

Horror-fantasy játékból sosem elég. A Devil May Cry a japán Capcom által fejlesztett videójáték-sorozat, amelynek ötödik szériáját 2019 ben adták ki. A világhírű Resident Evil új részeként debütált volna, végül távol-keleti „kisördög” lett a szériából. Történetünk főhőse a félvér Dante, aki egy démonharcos fiaként családja elvesztését akarja meg bosszulni ellenségein. A videójátékból később manga- és animesorozat is készült, hiszen milliós rajongói táborra tett szert, szerte a világon.

Palworld

Pokémonok fegyverekkel? A tokiói Pocket Pair stúdió megcsinálta. Az alig fél éve kiadott Palworld-ben apró lényekkel – palokkal – kalandozhatunk egy teljesen nyitott világban. A Palworld-ből az első héten nyolcmilliót adtak el, a jelenlegi 15 milliós eladási számával pedig a történelem egyik legsikeresebb videójátéka lett.

Final Fantasy

A Final Fantasy minden idők egyik legjövedelmezőbb videójáték-sorozata, ugyanis 2019-ig 10,9 milliárd dolláros bevételt hozott fejlesz tőjének, Szakagucsi Hironobunak. A 15 Final Fantasy-epizód külön álló történetekkel operál, a közös pont, hogy mindig mi vagyunk a hősök, akik megmentik a világot a gonosztól egy jó science-fantasy szerep-videójátékhoz hűen.

A szerző újságíró, külkapcsolati szakértő.

Ez a cikk az Eurázsia 2024. júniusi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások