Keleti nyitás a versenypályán is
Komolyan gondolkodnak az ázsiai terjeszkedésen a Forma-1 tulajdonosai, a kontinensen ugyanis egyre nagyobb az érdeklődés a száguldó cirkusz iránt. Kína hatalmas piacot jelent a hirdetőknek és az autógyártóknak is.
Keleti nyitás a versenypályán is
Sport

Keleti nyitás a versenypályán is

Fotó: AFP/Nurphoto/Andrea Diodato
Őry Mariann 06/08/2024 22:00

Komolyan gondolkodnak az ázsiai terjeszkedésen a Forma-1 tulajdonosai, a kontinensen ugyanis egyre nagyobb az érdeklődés a száguldó cirkusz iránt. Kína hatalmas piacot jelent a hirdetőknek és az autógyártóknak is.

A Forma-1 a koronavírus-járvány miatt többéves szünet után tért vissza Sanghajba, 2019 után először idén áprilisban rendezték meg újra a kínai nagydíjat. Kínában ugrás szerűen megnőtt az érdeklődés a Forma-1 iránt, miután a 2022-es szezon óta, Zhou Guanyu személyében először szerepel kínai pilóta a mezőnyben, a Kick Sauber színeiben. Zhou ráadásul maga is sanghaji születésű – ötéves volt, amikor 2004-ben részt vett az első kínai nagydíjon Sanghajban. Akkor Fernando Alonsónak szurkolt, ma pedig már össze is mérheti vele a tudását.

A sajtóban már tavaly is írtak róla, hogy a hét éve amerikai tulajdonban lévő Forma-1 sikeresen megerősítette jelenlétét Észak-Amerikában és a Közel-Keleten, de Ázsiában még lenne tér a terjeszkedésre.

Greg Maffei, a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media vezérigazgatója egy májusi monacói eseményen azt mondta, a versenysorozat sikeres visszatérése Kínába megmutatta, milyen lehetőségek rejlenek az ázsiai bővülésben. Több ázsiai város is szívesen rendezne Forma-1-es futamot, Greg Maffei szavai szerint a terjeszkedés legvalószínűbb helyszíne Délkelet-Ázsia lehet. Thaiföld, Dél-Korea és Indonézia is élénken érdeklődik, a Forma-1 tulajdonosainak pedig azt kell mérlegelnie, hol van a térségben a legtöbb rajongója az autóversenyzésnek és hol tudják a legjobban megrendezni egy futamot – amihez hozzátartozik annak a kérdése is, hogy melyik város tud egyáltalán megengedni magának egy ilyen grandiózus eseményt.

Thaiföld komolyan készül arra, hogy saját nagydíja legyen, a kormány szerint 2026-ban vagy ’27-ben már lehetne autóversenyt rendezni, méghozzá Bangkok utcáin. Chai Watcharong kormányszóvivő szerint az ideális helyszín a Ratchadamnoen sugárút lenne, a Rattanakosin sziget körül. A Forma-1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali áprilisban tárgyalt is Thaiföldön. A délkelet-ázsiai országban egyébként 2018 óta rendeznek MotoGP nagydíjat Buriram város közelében, a Liberty Media pedig tavasszal felvásárolta a gyorsaságimotoros versenysorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna Sportsot.

Dél-Koreának már volt saját futama, 2010 és 2013 között Mokpóban, egy kikötővárosban rendezték meg a dél-koreai nagydíjat, ezúttal azonban a sajtóhírek szerint a főváros, Szöul szállna versenybe.

A Forma-1 eurázsiai jelenléte már most is figyelemreméltó. Az idei programban Bahrein, Szaúd-Arábia, Japán, Kína, Azerbajdzsán, Szingapúr, Katar és Abu Dzabi szerepel. Három városban – Dzsidda, Baku és Szingapúr – is utcai versenyt rendeznek. A Forma-1 történetének legelső ázsiai nagydíját egyébként Japánban rendezték meg 1976-ban, Kína – mint fentebb említettük – 2004- ben, Szingapúr pedig 2008-ban került a naptárba. Bő egy évtizede még hat ázsiai nagydíj is volt, de nem csak Dél-Korea, hanem India is kikerült a sorozatból. A malajziai nagydíjat utoljára 2017-ben rendezték meg. A Liberty Media először Hanoit szemelte ki ázsiai terjeszkedése első új állomásának, de az ottani nagydíj végül sosem valósult meg.

A Financial Times szerint Ázsia jelenleg elsőszámú prioritás a Forma-1 számára. Zhou Guanyu mellett még két ázsiai pilótájuk is van, a thai-brit Alex Albon és a japán Yuki Tsunoda.

A legnagyobb potenciál kétségkívül a kínai közönségben rejlik: az ottani rajongók harmada az elmúlt négy évben kezdte követni a versenysorozatot, és több mint felük 35 év alatti. A Forma-1 kereskedelmi partnerei számára ez páratlan reklámlehetőséget jelent, nem is beszélve az autógyárak érdekeltségéről. Kína a világ legnagyobb autópiaca, a gyártók pedig foggal-körömmel védik ottani részesedésüket. Nem véletlenül intett óva Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója tavaly attól, hogy a német ipar megpróbáljon leválni Kínáról, az uniós „kockázatmentesítési” törekvések jegyében.


A szerző az Eurázsia felelős szerkesztője.

Ez a cikk az Eurázsia 2024. augusztusi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások