A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) húsz tolatómozdonyt vásárolna a MÁV-nak – röppent fel tavaly év végén a hír. Abban, hogy új vasúti járművekhez jut a MÁV, semmi rendkívüli nincs, hiszen a gördülőállomány jelentős része igencsak elérte már a nyugdíjkorhatárt.
Annál nagyobb meglepetés a gyártó, kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. Azt tudjuk már egy ideje, hogy rendkívüli fejlesztéseket céloznak meg a vasúti közlekedésben és teherszállításban, amihez rengeteg új vasúti járműre lesz szükség: a kötött pályás járműbeszerzési program értéke elérheti a 10-12 milliárd eurót, azaz nagyjából 4700 milliárd forintot -
írja a Demokrata.
A cikk emlékeztetett rá, hogy a magyar kormánynak az volt az elképzelése, hogy nem fog sokmilliárdos nagyságrendben külföldön költekezni. Így született meg a döntés, hogy magyar befektetők felvásárolják a spanyol Talgo vasúti járműgyártó-óriást. A cég igazgatósága örömmel fogadta az ajánlatot, és pozitív előzetes minősítést adott az esetleges tranzakcióhoz, a szocialista Pedro Sánchez kormánya ugyanakkor hosszas áskálódás után ellehetetlenítette a gigaüzletet.
Az égető probléma ugyanakkor maradt, a MÁV-nak záros határidőn belül többszázas nagyságrendben lesz szüksége új vasúti járművekre; ha az elengedhetetlen cserék elmaradnak, az már a működést veszélyezteti. Csakhogy ezeket, főleg a mozdonyokat nem lehet egyik pillanatról a másikra előteremteni, még külföldi nagybevásárlások útján sem, mivel az európai gyártók annyira leterheltek, hogy 4-5 éves átfutással kell számolni. Ennyi ideje nincs a MÁV-nak, de a kormánynak is elemi érdeke, hogy már a közelgő választási évre eredményeket tudjon felmutatni a vasútfejlesztés terén. Itt jött képbe CRRC, a kínai gyártó ugyanis, nyilván a két ország jó kapcsolataira való tekintettel, már a gyártósoron lévő mozdonyokat irányít hazánkba, így azok bőven 2026 előtt forgalomba tudnak állni.
A Demokrata szerint ezen túl a magyar Acemil Zrt. a kínai CRRC Shandong Co. Ltd.-vel és a CRRC Zhuzhou Locomotive Ltd.-vel (CRRC ZELC) a magyarországi járműgyártás beindítását tervezi. Emellett együttműködnek majd a vasúti karbantartásban, a vasútszakmai oktatásban és a kutatás-fejlesztésben is.
Kezdetben a tehervagonokat bérelt helyszínen, a Rail Cargo Hungaria miskolci, illetve a Dunakeszi Járműjavító telephelyén szerelik majd össze, de közben zöldmezős beruházásban készül a saját üzem is, ahol tehervagonokat, mozdonyokat és motorvonatokat gyártanak majd. A kezdeti kapacitás évi 500 tehervagon, 50 mozdony, valamint 50 motorvonat lesz, ami egyúttal a hazai vasúti járműgyártás újraéledését jelenti.
A teljes cikk a
Demokrata.hu-n olvasható.