Kína dobhat mentőövet a MÁV-nak: újraindulhat a magyar mozdonygyártás
A MÁV kínai gyártótól kap tolatómozdonyokat, miközben formálódik egy nagyszabású terv a magyar vasúti járműgyártás újraélesztésére – a Talgo-kudarc után immár a világ legnagyobb gyártójával, a CRRC-vel partnerségben - írja a Demokrata.
Kína dobhat mentőövet a MÁV-nak: újraindulhat a magyar mozdonygyártás
Selyemutak

Kína dobhat mentőövet a MÁV-nak: újraindulhat a magyar mozdonygyártás

Fotó: CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP
Eurázsia/Demokrata 27/01/2025 14:43

A MÁV kínai gyártótól kap tolatómozdonyokat, miközben formálódik egy nagyszabású terv a magyar vasúti járműgyártás újraélesztésére – a Talgo-kudarc után immár a világ legnagyobb gyártójával, a CRRC-vel partnerségben - írja a Demokrata.

A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) húsz tolatómozdonyt vásárolna a MÁV-nak – röppent fel tavaly év végén a hír. Abban, hogy új vasúti járművekhez jut a MÁV, semmi rendkívüli nincs, hiszen a gördülőállomány jelentős része igencsak elérte már a nyugdíjkorhatárt.

Annál nagyobb meglepetés a gyártó, kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. Azt tudjuk már egy ideje, hogy rendkívüli fejlesztéseket céloznak meg a vasúti közlekedésben és teherszállításban, amihez rengeteg új vasúti járműre lesz szükség: a kötött pályás járműbeszerzési program értéke elérheti a 10-12 milliárd eurót, azaz nagyjából 4700 milliárd forintot - írja a Demokrata.

A cikk emlékeztetett rá, hogy a magyar kormánynak az volt az elképzelése, hogy nem fog sokmilliárdos nagyságrendben külföldön költekezni. Így született meg a döntés, hogy magyar befektetők felvásárolják a spanyol Talgo vasúti járműgyártó-óriást. A cég igazgatósága örömmel fogadta az ajánlatot, és pozitív előzetes minősítést adott az esetleges tranzakcióhoz, a szocialista Pedro Sánchez kormánya ugyanakkor hosszas áskálódás után ellehetetlenítette a gigaüzletet.

Az égető probléma ugyanakkor maradt, a MÁV-nak záros határidőn belül többszázas nagyságrendben lesz szüksége új vasúti járművekre; ha az elengedhetetlen cserék elmaradnak, az már a működést veszélyezteti. Csakhogy ezeket, főleg a mozdonyokat nem lehet egyik pillanatról a másikra előteremteni, még külföldi nagybevásárlások útján sem, mivel az európai gyártók annyira leterheltek, hogy 4-5 éves átfutással kell számolni. Ennyi ideje nincs a MÁV-nak, de a kormánynak is elemi érdeke, hogy már a közelgő választási évre eredményeket tudjon felmutatni a vasútfejlesztés terén. Itt jött képbe CRRC, a kínai gyártó ugyanis, nyilván a két ország jó kapcsolataira való tekintettel, már a gyártósoron lévő mozdonyokat irányít hazánkba, így azok bőven 2026 előtt forgalomba tudnak állni.

A Demokrata szerint ezen túl a magyar Acemil Zrt. a kínai CRRC Shandong Co. Ltd.-vel és a CRRC Zhuzhou Locomotive Ltd.-vel (CRRC ZELC) a magyarországi járműgyártás beindítását tervezi. Emellett együttműködnek majd a vasúti karbantartásban, a vasútszakmai oktatásban és a kutatás-fejlesztésben is.

Kezdetben a tehervagonokat bérelt helyszínen, a Rail Cargo Hungaria miskolci, illetve a Dunakeszi Járműjavító telephelyén szerelik majd össze, de közben zöldmezős beruházásban készül a saját üzem is, ahol tehervagonokat, mozdonyokat és motorvonatokat gyártanak majd. A kezdeti kapacitás évi 500 tehervagon, 50 mozdony, valamint 50 motorvonat lesz, ami egyúttal a hazai vasúti járműgyártás újraéledését jelenti.

A teljes cikk a Demokrata.hu-n olvasható.
Továbbiak

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások