A napenergia-panelek, szélturbinák és lítium-akkumulátorok árának folyamatos csökkenése nyomán a kínai export ugrásszerű növekedést mutat Délkelet-Ázsiában, Latin-Amerikában és Afrikában. „A tiszta technológiák iránti kereslet robbanásszerűen emelkedik, mivel egyre több ország fedezi fel előnyeiket az olcsó energiától a megfizethetőbb közlekedési eszközökig” – fogalmazott Euan Graham, az Ember elemzője.
A növekedés meghatározó motorjai a fejlődő országok: 2025-ben a kínai elektromosjármű-export bővülésének 51 százaléka az OECD-n kívüli államokból származott. Az ASEAN-tagországokba irányuló kivitel az év első nyolc hónapjában 75 százalékkal nőtt, Indonézia pedig a legnagyobb emelkedést érte el világszerte, ezzel Kína kilencedik legfontosabb EV-piacává vált.
Afrikába az export közel megháromszorozódott, elsősorban Marokkó és Nigéria révén, utóbbi esetében hatszoros bővüléssel. A Közel-Keletre irányuló szállítások 72 százalékkal emelkedtek, Latin-Amerikában és a Karib-térségben pedig 11 százalékos növekedést mértek.
Az exportérték emelkedése különösen figyelemre méltó annak fényében, hogy közben az árak meredeken csökkentek. Az elmúlt évtizedben a napelemek ára több mint 80 százalékkal esett. 2025 augusztusában Kína 46 gigawattnyi napelemkapacitást exportált – ami meghaladja Ausztrália teljes beépített kapacitását –, miközben ezen export értéke 47 százalékkal alacsonyabb volt a 2023. márciusinál a kiélezett hazai árverseny miatt.
A lítium-akkumulátorok ára szintén drasztikusan visszaesett: a 2014-es közel 500 dollár/kWh szintről 2024-re 100 dollár alá. A napelemek tartósan alacsony ára mellett az elektromos járművek és az akkumulátorok lettek az export fő hajtóerői: 2025 január–augusztusa között az EV-export 26, míg az akkumulátorkivitel 23 százalékkal bővült.
Az Ember értékelése szerint „Kína elektrotechnológiai ipara az új globális energiarendszer alapját képezi, ahol a folyamatos költségcsökkentés minden korábbinál gyorsabb növekedést tesz lehetővé, különösen a feltörekvő gazdaságokban.”