A Premier League mérkőzéseit hivatalosan, szerződés alapján, 156 országban adják világszerte, a tévénéző közönség egyre csak nő, ez már a 2023–2024-es idény végén is 4,2 milliárd embert jelentett. A Chelsea-nek 80, az Arsenalnak 79, a Liverpoolnak 67, a Manchester Unitednek pedig 45 országban van hivatalos szurkolói klubja. Mindegyiknek van a Távol-Keleten és Magyarországon is. A Manchester City hivatalos weboldala 13 nyelven érhető el, ezek között van az indonéz, a kínai, a japán, a koreai, a thai és a maláj is. A Premier League kereteibe a 2025–2026-os idényben 65 ország ad játékost, Anglián kívül.
A hongkongi a Vörösök 20. óriásüzlete világszerte. Hongkongban három szurkolói klubja működik a Liverpoolnak, 1,2 millió rajongója van. Jokohamában, a túra második állomásán szinte hisztérikus rajongás fogadta Endó Vatarut, aki a város szülöttje, s egyben a Liverpool egyetlen ázsiai származású játékosa. 2023-as leigazolása nem pusztán futballszakmai döntés volt: egyben üzleti mesterfogás, amelynek célja jelentős kereskedelmi és márkanövekedés elérése egy kulcsfontosságú piacon. A döntés, hogy őt nevezték ki a Liverpool FC csapatkapitányának a Yokohama F. Marinos elleni mérkőzésre a hazájában, a szülővárosában, egy erőteljes és szimbolikus gesztus volt, amelyet nagyon sokra értékeltek a szurkolók is. A klub jelenléte – sőt fő támogatóinak a jelenléte – lényegesen túlnőtt azon, hogy a Vörösök játszottak két mérkőzést 2025 nyarán Távol-Keleten. Külön érdekesség, hogy elkísérte a futballistákat a Liverpool City Region Inward Investment, vagyis a város a belső fejlesztésekért felelős csapata, azzal a kifejezett céllal, hogy a futballklub hírnevét felhasználva külföldi közvetlen befektetéseket vonzzon. Igyekeznek a város globális ismertségét a futballon és a Beatlesen túlra kiterjeszteni, olyan szakterületekre is, mint az élettudományok, az okoseszközök gyártása és a kreatív iparágak.
Az ázsiai piac továbbra is a Premier League külföldi vonzerejének sarokköve, a teljes szurkolói bázis jelentős részét teszi ki, és jelentős bevételt generál, még a kínai közvetítési piac (vélhetően átmeneti) csökkenése ellenére is. Ez a sokrétűbb kereskedelmi modell felé történő nyitás következménye, amely kihasználja a streamingszolgáltatásokat és akár a személyfüggő helyi partnerségeket. (Öt japán és egy dél-koreai játékos szerepel a mostani idényben a PL-klubok keretében.) A Liverpool FC 2025-ös turnéja a brit lapok értékelése szerint mesterkurzusként emelkedik ki ebben az új stratégiában. A klub kihasználta egy sztárjátékos kereskedelmi erejét, és összehangolta márkaépítési erőfeszítéseit egy tágabb piacfejlesztési programmal.
A szerző sportújságíró, futballtörténész.
Ez a cikk az Eurázsia 2025. októberi számában jelent meg.