Liverpool-lázban ég a Távol-Kelet
A Liverpool nyári ázsiai turnéján három magyar játékos is pályára lépett. De miért kelnek útra a Premier League topcsapatai a világ túlsó felére minden nyáron?
Liverpool-lázban ég a Távol-Kelet
Sport

Liverpool-lázban ég a Távol-Kelet

Fotó: Peter Parks/AFP
Dénes Tamás 06/10/2025 22:00

Amikor a nyáron a Liverpool FC küldöttségének tagjaként két felnőtt és egy utánpótlás-válogatott magyar játékos, Szoboszlai Dominik, Kerkez Milos és Pécsi Ármin a Távol-Keletre repült túrázni, paradox módon ismét egy kicsit közelebb került hozzánk a futballvilág krémje. Megpróbáltuk kideríteni, vajon miért járnak a világ másik felébe a Premier League legerősebb csapatai.

A 2025-ös nyár újra igazolta, hogy Ázsia szinte az angol futballelit Premier League második otthonává vált. Júliusban és augusztus elején a Liverpool, az Arsenal, a Tottenham, a Newcastle és a Manchester United is gálamérkőzéseken vett részt Hongkongtól Japánig. Hongkong vadonatúj Kai Tak Stadionja a Liverpool és az olasz AC Milan találkozója mellett otthont adott az első, az Egyesült Királyságon kívül megrendezett észak-londoni derbinek, az Arsenal–Tottenham-meccsnek. A túrák már nemcsak a „nyílt edzés és meccs a helyi tizenegy ellen” forgatókönyv alapján zajlanak.

A szurkolói bázis óriási és növekszik. Délkelet-Ázsiában már a koronavírus-járvány utáni első évben, 2021–2022-ben is 386 milliós nézettsége volt a Premier League mérkőzéseinek, ami óriási, különös tekintettel arra, hogy milyen nagy az időeltolódás. A klubok immár nem egy új piacra akarnak betörni, hanem ott még inkább megerősödni. Ezt jelzi, hogy a hongkongi Now TV-től a malajziai Astrón keresztül a szingapúri StarHub nevűig új, nagy nézettségű csatornák vették meg a közvetítési jogokat a 2025–2028-as időszakra. Ezek az új televíziós szerződések a Premier League növekedésének motorjai. Már most tudott: egy új, 2031-ig tartó, Thaiföldet, Kambodzsát, Laoszt érintő távol-keleti televíziós szerződés állítólag több mint kétszeresére növeli az előző ciklushoz képest a pénzeket. Erre a piacra érdemes nyaranta elmenni a Premier League-kluboknak, hogy erősítsék a kapcsolatot.

A 2025-ös előszezonban az angol klubok összesen 175 ezer légi mérföldet tettek meg, ami minden szempontból rengeteg. (S egyáltalán nincs összhangban a játékosok fizikai állapotával és a fenntarthatóságával kapcsolatos viták fősodrával.) A Liverpool FC Hongkongban és Japánban járt. Kiszolgálta a szponzorait, s közben megnyitott egy többemeletes áruházat, ahol a klub ajándéktárgyait, szereléseit lehet megvásárolni. Néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna, hogy a reklámok, hirdetések főszereplője egy magyar futballista legyen – immár Szoboszlai Dominik az egyik legvonzóbb sztár a szurkolók számára.

AFP_ANDY BUCHANAN
Nemzetközi Premier League

A Premier League mérkőzéseit hivatalosan, szerződés alapján, 156 országban adják világszerte, a tévénéző közönség egyre csak nő, ez már a 2023–2024-es idény végén is 4,2 milliárd embert jelentett. A Chelsea-nek 80, az Arsenalnak 79, a Liverpoolnak 67, a Manchester Unitednek pedig 45 országban van hivatalos szurkolói klubja. Mindegyiknek van a Távol-Keleten és Magyarországon is. A Manchester City hivatalos weboldala 13 nyelven érhető el, ezek között van az indonéz, a kínai, a japán, a koreai, a thai és a maláj is. A Premier League kereteibe a 2025–2026-os idényben 65 ország ad játékost, Anglián kívül.

AFP_ Yomiuri _Tetsuji Noguchi

A hongkongi a Vörösök 20. óriásüzlete világszerte. Hongkongban három szurkolói klubja működik a Liverpoolnak, 1,2 millió rajongója van. Jokohamában, a túra második állomásán szinte hisztérikus rajongás fogadta Endó Vatarut, aki a város szülöttje, s egyben a Liverpool egyetlen ázsiai származású játékosa. 2023-as leigazolása nem pusztán futballszakmai döntés volt: egyben üzleti mesterfogás, amelynek célja jelentős kereskedelmi és márkanövekedés elérése egy kulcsfontosságú piacon. A döntés, hogy őt nevezték ki a Liverpool FC csapatkapitányának a Yokohama F. Marinos elleni mérkőzésre a hazájában, a szülővárosában, egy erőteljes és szimbolikus gesztus volt, amelyet nagyon sokra értékeltek a szurkolók is. A klub jelenléte – sőt fő támogatóinak a jelenléte – lényegesen túlnőtt azon, hogy a Vörösök játszottak két mérkőzést 2025 nyarán Távol-Keleten. Külön érdekesség, hogy elkísérte a futballistákat a Liverpool City Region Inward Investment, vagyis a város a belső fejlesztésekért felelős csapata, azzal a kifejezett céllal, hogy a futballklub hírnevét felhasználva külföldi közvetlen befektetéseket vonzzon. Igyekeznek a város globális ismertségét a futballon és a Beatlesen túlra kiterjeszteni, olyan szakterületekre is, mint az élettudományok, az okoseszközök gyártása és a kreatív iparágak.

Az ázsiai piac továbbra is a Premier League külföldi vonzerejének sarokköve, a teljes szurkolói bázis jelentős részét teszi ki, és jelentős bevételt generál, még a kínai közvetítési piac (vélhetően átmeneti) csökkenése ellenére is. Ez a sokrétűbb kereskedelmi modell felé történő nyitás következménye, amely kihasználja a streamingszolgáltatásokat és akár a személyfüggő helyi partnerségeket. (Öt japán és egy dél-koreai játékos szerepel a mostani idényben a PL-klubok keretében.) A Liverpool FC 2025-ös turnéja a brit lapok értékelése szerint mesterkurzusként emelkedik ki ebben az új stratégiában. A klub kihasználta egy sztárjátékos kereskedelmi erejét, és összehangolta márkaépítési erőfeszítéseit egy tágabb piacfejlesztési programmal.
A szerző sportújságíró, futballtörténész.

Ez a cikk az Eurázsia 2025. októberi számában jelent meg.

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások