Magyarország, ahol találkoznak az autóipar keleti és nyugati bástyái
Szijjártó Péter a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) székházában tartott BYD beszállítói fórumán értékelte az európai autóipar helyzetét.
Magyarország, ahol találkoznak az autóipar keleti és nyugati bástyái
Selyemutak

Magyarország, ahol találkoznak az autóipar keleti és nyugati bástyái

Fotó: Facebook/Szijjártó Péter
Eurázsia/MTI/KKM/HIPA 15/10/2024 16:30

 A gazdasági semlegesség gyakorlati megvalósulását jelenti, hogy Magyarországon a német és a kínai vállalatok nyugodtan együttműködhetnek - mondta a külgazdasági és külügyminiszter kedden a BYD beszállítói fórumán, Budapesten.

Szijjártó Péter a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) székházában tartott rendezvényen felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarországon jelen van a három német prémiumautó-gyártó, és ezzel párhuzamosan a tíz legnagyobb keleti akkumulátorgyártóból öt.

A forradalmian megújuló autóipar keleti és nyugati bástyái itt Magyarországon találkoztak, így az ország a keleti és nyugati vállalatok találkozási pontjává vált Európa közepén – mutatott rá.

Példaként hozta fel, hogy Debrecenben a nagy német autógyár mellé odaépült a nagy kínai akkumulátorgyár, és a kecskeméti Mercedes-beruházás egyik fő szempontja az volt, hogy Magyarországon épül az a kínai akkumulátorgyár, amely az akkumulátort szállítja a német cégnek.

A miniszter bírálta a kínai elektromos autóipart sújtó európai uniós büntetővámokat, amelyek szerinte az európai gazdaságot hozzák nehéz helyzetbe, annak elszigetelődéséhez vezetnek, és mélyütést jelentenek az európai versenyképességnek.

Szijjártó Péter rámutatott arra, hogy az európai autóipar legnagyobb szereplői kézzel-lábbal tiltakoznak a vámok miatt, és azokat a 27 uniós tagállamból mindössze tíz szavazta meg. Ráadásul a legnagyobb európai autógyártógyártó ország, Németország Magyarországgal, a szlovénekkel, a szlovákokkal és a máltaiakkal együtt nemmel szavazott – jegyezte meg.

Elmondta, reméli, hogy október végéig a józan ész visszatér a döntéshozók fejébe Brüsszelben, és valahogy meg lehet akadályozni ezt „az európai gazdasági öngyilkosságot”.

Emlékeztetett arra, hogy Európában a következő évtized közepétől kizárólag olyan személy- és kishaszonjárműveket lehet értékesíteni, amelyek üzemeltetése nem jár szén-dioxid-kibocsátással.

Hozzátette: ennek következménye, hogy az elektromosautó-ipari beruházások radikálisan megugranak, és az ezekért folytatott harc minden eddiginél élesebb és véresebb lesz, az európai országok ezekért a beruházásokért nyílt és kevésbé nyílt eszközöket is bevetnek.

Szijjártó Péter azt mondta, a magyar gazdaságnak azért különös jelentőségű ez az átalakulás, mert az elmúlt évtized erőfeszítései nyomán az autóipar a magyar gazdaság meghatározó iparágává vált.

Ismertetése szerint 2014 óta négyszeresére nőtt a magyar autóipar termelési értéke, tavaly ez 13 700 milliárd forint, azaz nagyjából 36 milliárd euró volt.

Közölte, Magyarország 2018-ban került be a világ top 20 autóipari exportőr országa közé, ezt a pozícióját az elmúlt hat évben tartotta is.

Elmondta, tavaly több mint félmillió autót gyártottak Magyarországon, és ha a három folyamatban lévő nagyberuházás - a Mercedes kecskeméti gyára, a BMW debreceni építkezése és BYD szegedi beruházása - termőre fordul, akkor Magyarországon egymillió autót fognak gyártani, amire Európában öt ország képes csak.

A miniszter azt mondta, azzal, hogy a BYD Magyarországra jött, minden eddiginél nagyobb lehetőséget teremtett arra, hogy a magyar beszállítói ipar forradalmi megújítása megtörténjen; megvan az a lendület, amely lehetővé teszi a magyar beszállítói hátországnak, hogy a hagyományos meghajtásról átálljon az elektromos meghajtásra.

„Nekünk nem lehet szerényebb célkitűzésünk, minthogy ebben az új járműipari korszakban is az európai autógyártás egyik legerősebb fellegvára legyünk, hogy mi legyünk az egyik regionális gyártóközpont, az európai tesztközpont és az elektromobilitás köré szerveződő ökoszisztémában (...) mi képviseljük a legversenyképesebb ajánlatot Európában” - fejtette ki.

Érvelt amellett, hogy a BYD-nak miért éri meg magyar beszállítókat alkalmaznia. Az érvek között említette azt, hogy a földrajzi távolság így a legkisebb, azt, hogy a határon belül történő beszállítás versenyképességi előnyt jelent, valamint azt, hogy a magyar vállalatok nemcsak helyi sztárok, hanem nemzetközi vállalatok beszállítói.

Szijjártó Péter azt mondta, 2004-ben Kína részesedése a világgazdaság teljesítményéből kilenc százalék volt, most 19 százalék, a kínai gazdaság exponenciális fejlődési pályát mutat. Nekünk érdekünk az, hogy ezen az úton a kínaiakkal együtt menjünk - hangoztatta.

A miniszter közölte, a kínaiak bizalma Magyarországban abból is látszik, hogy 2020 után 2023-ban is a legtöbb beruházás Kínából érkezett Magyarországra. Nagyjából 20 milliárd eurós befektetési volument hoztak létre a kínaiak, ezzel gyakorlatilag a német gazdaság mellett a kínai gazdaság bír a legnagyobb hatással a magyar gazdaságra - tette hozzá.

A BYD képviselőitől azt kérte, minél több magyar vállalatnak adjanak lehetőséget. A Made in Szeged már biztos, a made by hungarians-ért pedig szívesen teszünk a jövőben - zárta beszédét a miniszter.

Fotó: HIPA
A HIPA fórumán részt vevő potenciális beszállítók az intelligens vezetőszoftverektől a biztonsági öveken át egészen a fékrendszerekig egy sor területen a kínai gyártó partnereivé válhatnak. Valamennyien személyes prezentációval mutathatták be, hogy miként tudnak bekapcsolódni a BYD értékteremtési láncolatába, írta honlapján a HIPA.

Nincs kétségem afelől, hogy ezen a fórumon a kereslet és a kínálat találkozni fog – emelte ki Joó István, a Külgazdasági és Külügyminisztérium befektetésösztönzésért és kiemelt magyarországi nagybefektetések megvalósításáért felelős kormánybiztosa, a HIPA vezérigazgatója. Mint mondta, kiemelt cél, hogy a hazai autóipari ökoszisztéma „a lehető legnagyobb mértékben profitáljon a BYD érkezéséből”.

A HIPA és az egész kormányzat azért dolgozik, hogy „a BYD autói ne csupán Magyarországon gyártott autók legyenek, hanem magyar autók is, amelyek a magyar emberek szakértelmével és munkájával, a hazai beszállító vállalatok tudásával, termékeinek és szolgáltatásainak segítségével készülnek” – mutatott rá Joó István.
A Magyar Járműalkatrészgyártók Szövetsége és a Magyar Gépjárműipari Egyesület közreműködésével szervezett fórumon James Zhuang kiemelte, hogy a BYD idén májusig a világ 77 országában jelent meg gyártmányaival, ami igen jelentős eredmény ahhoz képest, hogy alig néhány éve, 2021 májusában döntötték el, hogy elektromos autóikkal kilépnek a világpiacra.

A vállalat fejlődésének egyre gyorsuló ütemét jól jelzi, hogy míg az egymilliós határt 13 év alatt érték el az értékesítésben, egyről kétmillióra egy év alatt növelték az eladásokat, a harmadik millió BYD személyautót pedig csupán fél év elteltével adták át tulajdonosának – mondta az igazgató, hozzátéve, hogy már hétmillió felett járnak, és ezt a határt a piac valamennyi szereplőjét együttvéve elsőként lépték át.

A szegedi üzemben évente 300 ezer autó készül majd, az európai uniós piacra termelnek, és a gyártást a tervek szerint már 2025-ben megkezdik. Ugyanakkor a beruházás túlmutat önmagán, a célok között szerepel a helyi gazdaság jelentős élénkítése és a technológiai és innovációs együttműködés ösztönzése Kína és Magyarország, illetve Európa között – mondta James Zhuang.

Hetzmann Béla, a Rába Járműipari Holding Nyrt. elnök-vezérigazgatója, a CSABAcast Könnyűfémöntöde Kft. tulajdonosa és ügyvezetője kiemelte: a partnerré válás folyamata sehol sem egyszerű az autóiparban. Kihívást jelent, hogy a világ autópiacait rövidesen az elektromos, vagy részben elektromos hajtások uralják majd, és az elektrifikáció mellett napról napra nő a szoftverek jelentősége a gépjárművek használatában.

A magyar beszállítóknak alkalmazkodniuk kell, és a tevékenységüket, termékportfóliójukat el kell mozdítaniuk az iparág változásai által megszabott irányokba. Azonban az ágazat magyar szereplői bíznak abban, hogy a BYD mindezen folyamatok éllovasaként számos lehetőséget biztosít az együttműködésre - mondta a vállalatvezető.
Továbbiak

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások