Sanghaj, Peking, Shenzhen, Wuhan – csak néhány azon kínai metropoliszok közül, ahol az elmúlt egy évben bemutatták a Magyar Nemzeti Bank által életre hívott kortárs gyűjteményt gondozó MNB Arts and Culture és a Fajó Alapítvány közreműködésében megvalósult „Az Út – Fajó Já nos és a Pesti Műhely” című kiállítás-sorozatot. A 2018-ban elhunyt Kossuth-díjas festőművész, valamint az általa – és a nyolcvanas évek neoavantgárd szcénájának kiemelkedő alakjai által – létrehozott Pesti Műhely munkásságával több százezer érdeklődő ismerkedhetett meg az elmúlt tizenkét hónapban, a kiállítás-sorozat sikere pedig tagadhatatlan – ezt mi sem mutatja jobban, minthogy az eredetileg hat hónaposra tervezett turnét a nagy érdeklődésre való tekintettel időközben meg is kellett hosszabbítani.
Az olvasóban felmerülhet a kérdés: mi köze van egy állam jegybankjának a művészethez és miért szervez kiállításokat, ráadásul külföldön? Akármennyire is hangzik furán elsőre, a legtöbb európai jegybanknak van művészeti gyűjteménye, külön kiemelkedő például a belga, a francia, a német vagy a spanyol jegybank e téren. Az MNB gyűjteménye viszonylag friss, a vásárlások legnagyobb része a pandémia idején zajlott, mintegy ezerötszáz alkotásból áll, fókusza pedig a hatvanas-hetvenes években színre lépett neoavantgárd művészgeneráció – Fajó János mellett olyan nevekkel is találkozhatunk, mint Maurer Dóra, vagy Keserü Ilona.
Mivel a koronavírus-járvány idején mind a nemzetközi, mind a hazai műtárgypiac nehéz helyzetben volt, így az MNB ezáltal egyfajta mentőövet is dobott a művészeknek és a magyar galériáknak. Ezenfelül céljuk, hogy a hazai művészeket nemzetközi kánonba emeljék – a mostani kiállítás-sorozat mellett volt már tárlatbemutató Abu-Dzabiban, Szöulban, de Berlinben és Brüsszelben is.
A kínai kiállítás-sorozat első állomása a sanghaji Liu Haisu Szépművészeti Múzeum volt, a díszmegnyitón több fontos szakmai személy is tiszteletét tette, jelen volt például Huang Xuejun, a Bank of China sanghaji részlegének vezérigazgató-helyettese is. A helyszínek közül kiemelkedik a pekingi Kínai Szépművészeti Múzeum, ahol a kiállítást Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke is meglátogatott hivatalos útja során. Akadt olyan város, ahol két múzeumban is kiállították a tárlatot, a több mint harmincmilliós Chongqingban az állami intézmény mellett a 2019-ben megnyílt Yuelai Művészeti Múzeumban is bemutatták Fajó János és a Pesti Műhely művészeinek alkotásait. A kiállítás utolsó helyszíne a „kínai Szilícium-völgy”, az elmúlt években technológiai és innovációs központtá felemelkedő Shenzhen volt.
Az MNB Arts and Culture számára kiemelten fontos a múzeumpedagógia, így a kiállítások mellett különböző workshopokon is részt vehettek a látogatók. Amellett pedig, hogy a magyar művészek nevét megismerhetik Ázsiában, az ilyen kezdeményezéseknek különösen fontos szerepe van az országok közötti kulturális kapcsolatok szorosabbra fűzésében is.
A szerző az Eurázsia szerkesztője.
Ez a cikk az Eurázsia 2024. augusztusi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!