Rekordbevételt ért el 2023-ban a szaúdi turisztikai szektor. Az ágazat fejlesztésére irányuló erőfeszítések folytatódnak, ami hosszú távon hozzájárul az ország gazdaságának diverzifikálásához. Tavaly a külföldi turisták költése mintegy 135 milliárd riált tett ki, ami 42,8 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
A szaúdi központi bank adatain alapuló elemzés szerint 2023 első 9 hónapjában a G20-országok közül Szaúd-Arábián nőtt a legnagyobb mértékben az odautazó turisták száma, továbbá a második helyen állt a világ leggyorsabban növekvő turisztikai célpontjai között.
2016 óta a külföldről érkező turisták teljes költése elérte a 459 milliárd riált, ami jelentősen meghaladja az előző tíz év (2006-2015) 267 milliárd riálos összköltését.
Marokkó kivételes földrajzi helyzetben van: egyszerre kapu Afrika, Európa, sőt a Közel-Kelet, az óceánon túl pedig akár az Egyesült Államok felé. Nem csoda, hogy az észak-afrikai tagja az Övezet és Út kezdeményezésnek, és egyre szorosabbra fűzi kapcsolatait Kínával. Kínai vállalatok építik az ország egyik zászlóshajó projektjét, a nagy sebességű vasúti hálózatot is. Ugyanakkor a távol-keleti turisták közül is egyre többen fedezik fel Marokkót.
Komoly kitörési lehetőség a magyar boroknak Ázsia, éppen ezért kiemelt figyelmet szentel a bormarketing a térségnek. Arról, hogy eddig milyen eredmények születtek, és mit tartogat a jövő Ázsiában a magyar borászoknak, Rókusfalvy Pállal beszélgettünk, aki immár több mint két éve hazánk nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztosa.
Az agrárium szerepe és lehetőségei világszerte átalakulóban vannak, az idősödő gazdatársadalom pedig nem csupán Európában, hanem Ázsiában is egyre égetőbb kérdéssé vált. Míg az Európai Unió a generációs megújulással és különböző támogatásokkal igyekszik kezelni a helyzetet, addig Japán, Dél-Korea és Kína is különböző megoldásokkal próbálja biztosítani mezőgazdaságának jövőjét. Példaként állhat-e Magyarország az eurázsiai térség előtt?