Sanghaj a világ divatfővárosai között
Bár a nagyhatalmak között fegyverrel, árfolyammal és technológiával folyik a versengés, a világ nagy változásai rendszerint békés jelenségekben öltenek testet a legerőteljesebben.  Hogy a Kelet szerepe ma már nemcsak megkerülhetetlen, de a Nyugattal egyenrangú, azt a divat – ezen belül is a haute couture, az exkluzív, egyedi gyártású divatcikkek – világa tükrözi talán a legtisztábban. A divat luxus és kultúra találkozását jelentő világában a Kelet, és kiemelten Kína mára elvitathatatlan teret hódított.
Sanghaj a világ divatfővárosai között
Kultúra

Sanghaj a világ divatfővárosai között

Fotó: AFP/Xinhua/Xin Mengchen
Faust Anita 05/09/2023 22:30

Bár a nagyhatalmak között fegyverrel, árfolyammal és technológiával folyik a versengés, a világ nagy változásai rendszerint békés jelenségekben öltenek testet a legerőteljesebben.  Hogy a Kelet szerepe ma már nemcsak megkerülhetetlen, de a Nyugattal egyenrangú, azt a divat – ezen belül is a haute couture, az exkluzív, egyedi gyártású divatcikkek – világa tükrözi talán a legtisztábban. A divat luxus és kultúra találkozását jelentő világában a Kelet, és kiemelten Kína mára elvitathatatlan teret hódított.

Ma már nem hiányozhatnak a kínai alkotók a párizsi divathétről, és a divat fővárosai körében jegyzik Sanghajt is. Sőt, vannak kínai alkotók, akiknek a Nyugat megtanulta a nevét. Guo Pei, akit a nyugati kommentátorok Kína divatkirálynőjeként szoktak említeni, időtlenül és magabiztosan pompás ruhakölteményeivel a legnagyobb figyelemmel kísért bálok és gálák világsztár vendégeit öltözteti. A nyugati elit látókörébe 2015-ös kiállításaival (és Rihanna Met gálán viselt ruhájával) bekerült és a párizsi divatbemutatókon 2016-ban debütált Guo Pei után egyre több kínai tervező kapja meg nemcsak hazája, de a Nyugat elismerését is.

Exkluzív berkekben

Hogy ez hódítás a javából, azt akkor mérhetjük fel igazán, ha a haute couture-re nem pusztán egy piaci szegmensként tekintünk, bár az sem elhanyagolható, hanem ha kultúrahordozóként és nemzetek státusszimbólumaként is elismerjük szerepét a világban. Hiszen haute couture-t az tud teremteni, akinek van víziója, van jövőképe, túl azon, hogy biztosított az az anyagi erő és társadalmi igényesség, amely a szükséges táptalajt jelenti számára.

Különösen figyelemre méltó tehát az a tény, hogy keleti alkotók saját helyet vívnak ki maguknak és országuknak az exkluzív divat berkeiben. A felemelkedő hatalmakat – kiváltképp Kínát – már vagy két évtizede a luxusmárkák számára egyre jelentősebb fizetőképes felvevőpiacként tartotta számon a Nyugat. Persze itt már nem csak az egyedi ruhakölteményekre és kiegészítőkre kell gondolnunk, hanem a neves divatházak pret-a-porter, azaz konfekció termékeire is.

Fotó: AFP/Xinhua/Chen Jianli

A legnagyobb piac

A nagy elemző cégek berendezkedtek arra, hogy tanácsot tudjanak adni a divatcégeknek abban, hogy miként hódíthatnak egyre nagyobb részesedést Kína luxuspiacán. A McKinsey szerint az Egyesült Államokat 2019-ben megelőzve Kína vált a világ legnagyobb luxusdivat piacává, sőt, az egyetlen volt, amely a covid járvány ellenére is növekedést mutatott. A legkeresettebb nyugati márkák között szerepel a Chanel, a Gucci és a Louis Vuitton. Ami a trendeket illeti: a belföldi divattervezők márkáinak sikere egyre növekszik, amire apránként aggodalommal kezdenek tekinteni pozícióikat féltő nyugati vetélytársaik.

A divatalkotás egyszerre életmód és kultúrateremtés, ami szemlélet, magabiztosság és nem kevésbé vízió kérdése. Gondoljunk csak Coco Chanelre, aki a huszadik század elején az egyszerű és kényelmes női elegancia megteremtésével forradalmasította nemcsak a divatot, de az európai nő szerepét és ezzel együtt a nyugati társadalom egészét. Az emblematikussá vált könnyed francia elegancia pedig a francia nemzeti identitásnak, a francia kultúrának adott máig tartó többletet.  Nagy kérdés tehát, hogy mutat-e víziót a kínai divat, és ha igen: milyet?

Bár vannak kínai divattervezők, akik az európai irányzatokba illeszkedő munkáikkal hívták fel magukra a szakma és a közönség érdeklődését, a többség a kínai kultúra, kínai hagyomány valamilyen jellegzetességét hordozó alkotásokkal vált sikeressé. Ez a legcsekélyebb mértékben sem jelent egyhangúságot, sőt!

Kortárs kínai fantasy

Nagyon sokféleképpen lehet a kínai kultúrából fakadó divatirányzatot teremteni. Az egyszerű vonalvezetés üdítően elegáns minimalizmusától a klasszikus kínai motívumok alkalmazásán át a kortárs kínai fantasy világából merítő alkotásokig megannyi módon mutatkozik meg, hogy kínaiság is sokféle van. A nyugatosodás ellenére is gazdag kínai kultúra utat tör magának.  

A mindennapi viseletek szegmensében a nyugati alapokon nyugvó konfekció is sajátos kínai jegyeket kap. Legyen szó egy egyszerű kapucnis pulcsiról vagy pólóról: ezek is a kínai hagyományra építő vonalvezetésében, vagy angol helyett kínai felirattal tudnak egyre inkább sikert aratni. Nemzetközi téren, a divatvilág csúcsán pedig Guo Pei az ősi Kína fénykorát, a császári udvari pompát idézi meg, keresetlen magabiztossággal.

Összetett társadalmi-gazdasági és kulturális folyamatok termékeként és erős vízió sugallatára születik az eredeti, autentikus luxusdivat, éppen ezért fontos mutatója azoknak az elmozdulásoknak, amelyek a világ geopolitikai eseményei hátterében rejlenek. A kínai haute couture is az ország kultúrájából és gazdasági-társadalmi felemelkedéséből fakad. Növekvő belföldi és nyugati hódítása egyértelműen mutatja: Kína megkérdőjelezhetetlenül visszatért mint vezető nagyhatalom.



A szerző az Eurázsia Központ Geopolitikai Kutatócsoportjának tudományos munkatársa.

Ez a cikk az Eurázsia 2023/III. számában jelent meg.

Fotó: AFP/Xinhua/Chen Jianli
Geopolitikai kísérlet
Szemléletes példa a divatnak tulajdonított geopolitikai szerepre, hogy 2016-ban, Barack Obama amerikai elnök kubai nyitást célzó törekvései keretében egy ingyenes Rolling Stones koncert mellett egy Chanel divatbemutató volt hivatott a nyugati életmód és jólét vonzerejét az elszegényedett Kuba lakosságának bemutatni. Kuba azt megelőzően utoljára 1959-ben adhatott otthont nemzetközi divatbemutatónak. Bár az amerikai-kubai kapcsolatokban nem következett be az az áttörés, amit az Egyesült Államok kormánya remélt, a Nyugat által a haute couture-nek tulajdonított szerep jól érzékelhető magából a kísérletből.

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások