Stratégiai jelentőségre tett szert Magyarország
Az elmúlt években Magyarország jelentős mértékben vált a kínai autóipari beruházások közép-európai központjává. A befektetések különösen az elektromos járművek és akkumulátorgyártás terén kiemelkedőek, ami összhangban van az európai autóipar átállásával az elektromos mobilitásra. Röpködnek az eurómilliárdok – összefoglaltuk, kik, és mekkora összeggel ruháztak be nálunk az elmúlt években.
Stratégiai jelentőségre tett szert Magyarország
Fókusz

Stratégiai jelentőségre tett szert Magyarország

Fotó: AFP/Imagine China
Kovács Dániel 04/10/2024 22:00

Az elmúlt években Magyarország jelentős mértékben vált a kínai autóipari beruházások közép-európai központjává. A befektetések különösen az elektromos járművek és akkumulátorgyártás terén kiemelkedőek, ami összhangban van az európai autóipar átállásával az elektromos mobilitásra. Röpködnek az eurómilliárdok – összefoglaltuk, kik, és mekkora összeggel ruháztak be nálunk az elmúlt években.

Egy évtizede még a nagy nyugati autógyártók egyeduralmáról beszélhettünk Magyarországon, mára viszont fordult a kocka. A vezető hírek a nagy kínai autóipari konszernek gigaberuházásairól szólnak. Magyarország lett Kína közép-európai első számú beruházási célpontja, és a két ország gazdasági együttműködése rekordokat dönt, ami elsősorban az autóipari beruházásoknak köszönhető. Jelentőségük felbecsülhetetlen a közép-kelet-európai térségben, itt futnak ugyanis össze a szálak Kelet és Nyugat autóipara között.

A BYD, a világ egyik legnagyobb elektromos jármű- és akkumulátorgyártó vállalata jelentős beruházásokat hajtott végre Magyarországon. A cég Szeged közelében épít új üzemet, amely az első nagyléptékű európai gyáruk lesz. Emellett Fóton egy tízmilliárd forintos akkumulátor-összeszerelő üzemet is létesít . A BYD jelenléte nemcsak az autógyártásban, hanem az elektromos buszgyártásban is jelentős Magyarországon.

A CATL, a világ legnagyobb akkumulátorgyártója Debrecenben építi fel Európa legnagyobb akkumulátorgyárát. A gyárban főként elektromos autókhoz készítenek akkumulátorokat, többek között a helyi BMW gyár számára. A beruházás értéke 7,34 milliárd euró. Az Eve Power 400 milliárd forint értékben épít akkumulátorgyárat szintén Debrecenben, több mint ezer új munkahelyet teremtve. A beruházás egyik fő célja a BMW gyár kiszolgálása új generációs akkumulátorokkal.

A kínai Semcorp lítium-ion akkumulátorokhoz szükséges szeparátor fóliákat gyártó üzemet épít Debrecenben. A gyár a regionális akkumulátoripari ökoszisztéma része lesz, mindezt 183 milliárd forint befektetésével.

A Zhejiang Shuanghuan Driveline 39 milliárd forintos beruházást jelentett be Jászfényszaruban, ahol 450 munkahelyet teremtenek és elektromos autókhoz gyártanak alkatrészeket. A kínai cég többek között a Teslát, a Volvót és a ZF-et magában foglaló globális ügyfélkör számára gyárt fogaskerekeket és tengelyeket. Az állam 7 milliárd forinttal támogatja a projektet.

A BYD mellett további kínai autógyártók, mint a Nio és a Great Wall Motor is Magyarországon terjeszkednek. Bár részletek ezekről a beruházásokról kevésbé ismertek, jelenlétük azt jelzi, hogy Magyarország egyre inkább stratégiai helyszínné válik az európai piacra irányuló kínai autóipari tevékenységekben.

Összefoglalva, csak 2023-ban újabb hárommilliárd euró értékű kínai autóipari beruházás érkezett Magyarországra, főként az elektromos járművek és az akkumulátorgyártás terén. Ezek a befektetések hozzájárulnak az európai autóipar megújításához, különösen a német autógyártókkal való együttműködés révén.



A szerző gazdasági újságíró.

Ez a cikk az Eurázsia 2024. októberi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások