A 20. század fordulóján zajló jelentős orosz vasútépítési törekvések tulajdonképpen a távol-keleti orosz befolyási övezet Port Arthurig (ma: Dalian város Lüshun kerülete, Kína) történő kiterjesztését célozták. Dalian és Port Arthur birtokában Oroszországnak – a rég vágyott jégmentes ki kötőn túlmenően – lehetősége nyílott volna a kínai kereskedelem egy részének ellenőrzésére. Hogy pontosan mekkora részének, az attól függött, hogy a többi nagyhatalom hol tud szert tenni olyan stratégiai támaszpontra, amely nemcsak kereskedelmi hajók, hanem a hadiflotta számára is alkalmas állomáshelynek. (...)
A szerző a Mádl Ferenc Intézet vezető kutatója.
Ez a cikk az Eurázsia 2024. augusztusi számában jelent meg, honlapunkon teljes változatában csak később válik elérhetővé. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!