Strukturális nélkülözhetetlenség
Donald Trump agresszív vámpolitikájának célja az amerikai– kínai kereskedelmi mérleg hiányának csökkentése és a hazai termelés megerősítése, ami egyre inkább szükségessé teszi a globális értékláncok átalakítását. Ez komoly kihívást jelent mind az európai, mind a kínai gyártók számára, hiszen megbomlanak azok a több évtizedes csatornák, amelyekre eddigi gazdasági működésük épült. Ez egy olyan helyzetet teremt, amelyet a két hatalom kereskedelmi kapcsolataik fejlesztésére használhat, enyhítve az amerikai stratégia negatív hatásait.
Strukturális nélkülözhetetlenség
Selyemutak

Strukturális nélkülözhetetlenség

Fotó: iStock
Lehotzky Soma 02/06/2025 22:00

Donald Trump agresszív vámpolitikájának célja az amerikai– kínai kereskedelmi mérleg hiányának csökkentése és a hazai termelés megerősítése, ami egyre inkább szükségessé teszi a globális értékláncok átalakítását. Ez komoly kihívást jelent mind az európai, mind a kínai gyártók számára, hiszen megbomlanak azok a több évtizedes csatornák, amelyekre eddigi gazdasági működésük épült. Ez egy olyan helyzetet teremt, amelyet a két hatalom kereskedelmi kapcsolataik fejlesztésére használhat, enyhítve az amerikai stratégia negatív hatásait.

A transzatlanti kereskedelem a második világháborút követően kulcsszerepet töltött be az európai kontinens gazdasági fejlődésében. Az amerikai vállalatok jelentős beruházásokat hajtottak végre Nyugat-Európa újjáépítése érdekében: az amerikai export fellendítette a gazdasági növekedést, és az Egyesült Államok egészen az 1960-as évek végéig kereskedelmi többlettel rendelkezett Európával szemben. Ezt követően azonban az erőviszonyok megfordultak: Nyugat-Európa, majd később az Európai Unió pozitív kereskedelmi mérleget ért el, amit elsősorban a belső versenyképesség növekedése és az amerikai gazdaságpolitikai tényezők idéztek elő. A washingtoni politikai irányváltás tükrében felmerül a kérdés: képes lehet-e az EU a kínai kapcsolatok újraszabályozására, és ezzel mérsékelheti-e az amerikai piac esetleges elvesztéséből fakadó következményeket? 

2024-ben az Egyesült Államok volt az Európai Unió legnagyobb kereskedelmi partnere: a kétoldalú forgalom értéke 867 milliárd eurót tett ki, amelyből az EU 532 milliárd euró értékben exportált, így 197 milliárd eurós többletet könyvelhetett el. Kína volt a második legfontosabb partner 732 milliárd eurós forgalommal. Az ázsiai ország egyben a legnagyobb exportőr is az EU felé 519 milliárd euró értékű kivitel mellett, ami 306 milliárd eurós hiányt jelentett az európai fél számára.

A kereskedelmi szerkezetet vizsgálva megállapítható, hogy az EU az Egyesült Államokba elsősorban gyógyszeripari termékeket, közúti járműveket és ipari gépeket exportál, míg az USA főként kőolajat és kőolajszármazékokat, gyógyszeripari termékeket, energiatermelő gépeket és földgázt szállít Európába. Ez kiemelten fontos, mivel az USA–Kína közötti kereskedelem szerkezete ettől alapvetően eltér: Kína főként elektromos berendezéseket, műsorszóró eszközöket és akkumulátorokat exportál, míg az Egyesült Államok mezőgazdasági termékeket (például szójababot), kőolajtermékeket és félvezetőket ad el Kínának. E különbségek már önmagukban is jelzik, hogy az EU exporttermékei nem helyettesíthetik egyszerűen az amerikai behozatalt Kínával, miközben Peking továbbra is nagymértékben támaszkodik az Egyesült Államokból származó importra több kulcsfontosságú iparág esetében.

Grafika: Tóth Mihály

A három gazdaság strukturális különbségei szembetűnőek, amit a mellékelt ábra is jól láthatóan mutat. A bruttó hazai termék (GDP) összetétele alapján az Egyesült Államok és az EU gazdasági modellje hasonló: mindkét esetben a fogyasztás dominál (az USA esetében meghaladja a 80 százalékot, az EU-nál mintegy 75 százalék), és a beruházási ráta is közel azonos, megközelítőleg 22 százalék. Ezzel szemben Kínában a fogyasztás a GDP-hez viszonyítva mindössze 55 százalék körül alakul, jelentősen elmaradva a két fejlettebb gazdasági térség arányaitól, míg a beruházások súlya meghaladja a 40 százalékot. Európai szemszögből mindez azt is jelzi, hogy a jelenlegi kínai gazdasági szerkezet mellett az európai fogyasztási cikkeket előállító gyártók nehezen tudják érvényesíteni termékeiket a kínai piacon, mivel a belföldi végső fogyasztás aránya viszonylag alacsony.

Ez azonban változhat, ugyanis egyre több jel utal arra, hogy Kína felülvizsgálja korábbi, exportorientált növekedési modelljét, és új fejlődési irányvonalat kíván kijelölni, amelyet a „kettős körforgás stratégiája” (dual circulation strategy) határoz meg. Ez az átalakulás a gazdasági növekedést azáltal ösztönözné, hogy a feldolgozóipar termelését a belföldi keresletre összpontosítaná, növelné a szolgáltatási szektor súlyát, miközben természetes módon előmozdítaná az import növekedését, ugyanakkor megőrizné a stratégiai autonómiát.  



A szerző a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. Gazdasági Folyamatok Kutatóintézetének kutatási vezetője. 

Ez a cikk az Eurázsia 2025. júniusi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!

Továbbiak

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások