A héten 15 új Gidrán harcjármű érkezett Tatára. Ezzel elérték a tervezett darabszámot, 48 teljesít belőlük szolgálatot – jelentette be nemrégiben Szalay-Bobrovniczky Kristóf. A honvédelmi miniszter elárulta, a tüzéreknél 38 különböző konfigurációjú, a lövészeknél tíz Gidrán található. Hozzátette, hogy a Gidránok Magyarországon kapják meg a fegyvereket, illetve a nem fegyver jellegű eszközöket.
A Honvédség korábbi közleményéből kiderül, az 1989-ben alapított Nurol Makina vezető török hadiipari vállalat által fejlesztett, négykerék-meghajtású új generációs járművek első példányai 2021-ben kerültek a Magyar Honvédség állományába. A flotta várható mérete mintegy 400-450 darabra tehető majd.
Mi is az a Gidrán, amely magyar nevét a mezőhegyesi ménesben kitenyésztett, törvényileg védett lófajtáról kapta? A Honvedelem.hu leírása szerint egy modern, robbanásvédett külső és belső kialakítású, a tapasztalatok szerint jó terepjáró képességű (már amit a 16 tonnás maximális harci terhelés és a 4x4-es meghatás lehetővé tesz), modern, sokféle feladatra alkalmassá tehető, páncélozott jármű.
A 14 tonnás önsúlyú Ejder Yalçın nem éppen apró: 5,7 méteres hosszúsága mellé 2,5 méteres szélesség és 2,5 méteres (torony nélküli) magasság társul. Ez viszont azt is jelenti, hogy repülőgéppel szállítható méretű. A mozgatásáról az orrban elhelyezett hathengeres, 8900 köbcentiméteres, 375 lóerős Cummins turbódízel motor gondoskodik, mely közúton legfeljebb 120 kilométer/órásra gyorsítja fel a járművet. A gyártó adatai szerint - jó útviszonyok mellett - akár 700 kilométer is megtehető egyetlen üzemanyag-feltöltéssel.
A gyártó szerint az Ejder Yalçınból csapatszállító, páncéltörő, légvédelmi, felderítő, tűztámogató, vegyivédelmi, önjáró aknavető, robot hordozására kialakított tűzszerész, aknamentesítő, parancsnoki, műszaki és mentő változat rendelhető már most is – de a hazai összeszerelésnek köszönhetően a Gidránok tényleg (szinte) mindenre alkalmasak lesznek, amire csak a Magyar Honvédségnek szüksége lehet.