Új alternatíva épül
Az Eurázsiai Gazdasági Unió (EAEU) hazánkban és a nyugati országokban kevésbé ismert szervezet, ám annál fontosabb Oroszország számára. Vajon képes lehet-e az EAEU valódi globális tényezővé válni a világpiacon? 
Új alternatíva épül
Selyemutak

Új alternatíva épül

Fotó: AFP/Anadolu Agency/Selcuk Uysal
Gigor Bálint István 08/07/2025 22:48

Az Eurázsiai Gazdasági Unió (EAEU) hazánkban és a nyugati országokban kevésbé ismert szervezet, ám annál fontosabb Oroszország számára. Vajon képes lehet-e az EAEU valódi globális tényezővé válni a világpiacon? 

Az ukrajnai háború és az arra válaszul kiszabott nyugati szankciók következtében az orosz külgazdasági stratégia új irányokat keres, amiben kulcsszerepet szán az EAEU-nak. Ezzel párhuzamosan Kína Övezet és Út kezdeményezése (BRI), valamint a BRICS-csoport bővülése is rávilágít arra, hogy a világgazdaság egyre inkább multipolárissá válik. Ebben az átalakuló környezetben különösen izgalmas kérdés, hogy az EAEU – belső korlátai ellenére – képes lehet-e alternatívát nyújtani a nyugati gazdasági integrációs modellekkel szemben. 

Az Eurázsiai Gazdasági Unió létrejötte szorosan kapcsolódik a Szovjetunió 1991-es felbomlása utáni integrációs törekvésekhez. Első lépésként 1991 decemberében megalakult a Független Államok Közössége (FÁK), amely politikai és gazdasági együttműködési keretet biztosított a volt szovjet tagköztársaságok számára. Ezt követte 2000-ben az Eurázsiai Gazdasági Közösség (EurAsEC) létrehozása, amelynek célja már egy szorosabb gazdasági integráció megvalósítása volt. Ennek a szervezetnek lett a jogutódja az Eurázsiai Gazdasági Unió, amelyet 2015. január 1-jén hoztak létre három alapító tagállam – Oroszország, Kazahsztán és Fehéroroszország – részvételével.

Egy nappal később Örményország is csatlakozott, majd 2015. augusztus 12-én Kirgizisztán vált a szervezet ötödik teljes jogú tagjává. Az EAEU célja egy vámunió és egységes gazdasági térség létrehozása, amelyben szabad az áruk, a szolgáltatások, a tőke és a munkaerő mozgása. A társulás modellje több ponton az Európai Unió mintáját követi, ugyanakkor Oroszország gazdasági súlya messze meghaladja a többi tagállamét, lakosságát tekintve pedig az EAEU népességének közel háromnegyedét teszi ki. Kazahsztán a második legnagyobb gazdaság, míg a többi tagállam inkább politikai és stratégiai szempontból bír jelentőséggel.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a 2024-es Eurázsiai Biztonsági Konferencián
Az EAEU ambiciózus gazdasági integrációs célokat fogalmazott meg, ám a tagállamok közötti együttműködést számos belső kihívás nehezíti. Az egyik legjelentősebb akadály a gazdasági teljesítmény és a politikai befolyás egyenlőtlen eloszlása, azaz Oroszország domináns pozíciója. Míg Oroszország 2023-as GDP-je meghaladta a kétezer milliárd amerikai dollárt, addig például Kirgizisztáné alig 14 milliárd dollár volt. Emellett politikai feszültségek is hátráltatják a hatékony integrációt. Egyes tagállamok – például Kazahsztán – óvatosan egyensúlyoznak Oroszország és más hatalmak között, és nagyobb külpolitikai autonómiára törekednek, különösen az orosz–ukrán háború kitörése óta.

Kazahsztán többször is kifejezte fenntartásait az EAEU „túlpolitizáltsága” miatt. Fehéroroszország ezzel szemben szoros politikai szövetségese Oroszországnak, ami akár feszültséget eredményezhet a közös döntésekben. Az integrációt az is nehezíti, hogy az egyes országok között jelentős különbségek vannak az infrastruktúrában és a szabályozási rendszerekben. Bár az EAEU hivatalosan egységes piacot kíván létrehozni, a gyakorlatban komoly akadályt jelentenek az eltérő technikai standardok, vámadminisztrációs rendszerek és jogi szabályozások. A határellenőrzések gyakran fennmaradnak, a tagállamok közötti digitális és fizikai infrastruktúra pedig nem mindenhol könnyen átjárható – különösen a perifériás országok viszonylatában nem, mint Kirgizisztán vagy Örményország.
Vlagyimir Putyin az EAEU vezetőivel 2024-ben FOTÓ: AFP / EVGENIA NOVOZHENINA

Az Eurázsiai Gazdasági Unió jövőjére több irány is felvázolható: a stagnálás, a bővülés és a mélyebb integráció lehetősége egyaránt fennáll. A szervezet sikere attól függ, hogy képes-e túllépni az orosz dominancián, az egyenlőtlen fejlettségen és a politikai bizalmatlanságon. Az egyik valószínű forgatókönyv szerint a társulás geopolitikai eszközzé válik, ahol a gazdasági együttműködés háttérbe szorul Oroszország stratégiai céljaival szemben. Ezzel szemben az optimista jövőkép a technológiai, infrastrukturális és pénzügyi együttműködés elmélyítésére épít – ezt tükrözi a 2045- ig szóló közös stratégia és vízió („Eurasian Economic Path”) is.

Kérdés, hogy az EAEU valaha a nyugati gazdasági integrációk szintjére léphet-e. Ehhez nemcsak intézményi fejlődésre, hanem valódi tagállami együttműködésre, bizalomra és technológiai modernizációra is szükség van. A BRICS és más partnerségek felé történő nyitás bővítheti a mozgásteret, de a belső kohézió továbbra is kulcsfontosságú. A jövő tehát nemcsak gazdasági, hanem geopolitikai kérdés is: az EAEU globális szereplőként való megerősödése a belső integráció mélységén múlik.

A szerző a Budapesti Metropolitan Egyetem hallgatója.

Ez a cikk az Eurázsia 2025. júliusi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!

Továbbiak

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások