Új Selyemút épül a Közel-Keleten
Nagyszabású infrastrukturális projekt keretén belül kötnék össze Irakot Törökországgal. Amennyiben elkészül a „Fejlődés útja” névre keresztelt vasút- és közúthálózat, valamint az iraki Faw kikötő fejlesztése is végéhez ér, úgy a közel-keleti állam kulcsfontosságú közlekedési csomóponttá válhat Ázsia és Európa között.
Új Selyemút épül a Közel-Keleten
Selyemutak

Új Selyemút épül a Közel-Keleten

Fotó: AFP/Hussein Faleh
Tárik Meszár 29/09/2023 08:41

Nagyszabású infrastrukturális projekt keretén belül kötnék össze Irakot Törökországgal. Amennyiben elkészül a „Fejlődés útja” névre keresztelt vasút- és közúthálózat, valamint az iraki Faw kikötő fejlesztése is végéhez ér, úgy a közel-keleti állam kulcsfontosságú közlekedési csomóponttá válhat Ázsia és Európa között.

Irak jóváhagyta az úgynevezett „Fejlődés útja” (más néven Száraz-csatorna) projektet, amelynek értelmében a dél-iraki Baszrát vasút- és közúthálózat fogja összekötni a török határral. Recep Tayyip Erdogan török elnök szerint a projekt a régió „új Selyemútjává” válhat.

A kivitelezést követően a Perzsa-öböl közelében épülő iraki Faw kikötő a törökországi Mersinben található kikötővel lesz összekötve. Ily módon a projekt révén Irak új, kulcsfontosságú közlekedési csomóponttá válhat Ázsia és Európa között. Ehhez a Faw kikötő fejlesztése szükséges, amely jelenleg építés alatt áll, annak érdekében, hogy a világ egyik legnagyobb konténertermináljává váljon.

A Faw kikötőt a török határral összekapcsoló vasúti folyosó várhatóan több mint 18 milliárd euróba kerül, és 2038-ra készül el. A vasútvonal iraki része körülbelül 1200 kilométeren – Dívánijja, Baszra, Karbala, Nadzsaf és Moszul városokon – halad majd keresztül, mielőtt elérné Törökországot. Az útvonal a személy- és teherforgalom előtt is nyitva áll majd, valamint a nagysebességű vonatok közlekedtetése érdekében a villamosítására is sor kerül. A tehervonatok kapacitása kezdetben évi 3,5 millió konténer és 22 millió tonna ömlesztett rakomány lesz, amit fokozatosan 7,5 millió konténerre és évi 33 millió tonnára növelnek. Mindezekhez komoly infrastrukturális fejlesztésre lesz szükség, például új elektromos vezetékek kiépítésére. A vasúti projektet a francia Alstom cég bonyolítja le.

Ahhoz, hogy a vállalkozás működőképes legyen, az iraki félnek határidőre be kell fejeznie a Faw kikötő megépítését, ami nagyjából száz kilométerre délre található Baszrától. A tervek magukban foglalják a Khor az-Zubajr csatorna alagútjának ásását, valamint a kikötőt és az Umm Kaszr városát összekötő autópálya megépítését is. A kikötő alapkövét Irak korábbi miniszterelnöke, Musztafa al-Kázimi tette le még 2021-ben. Nászir as-Sibli iraki közlekedési miniszter az ünnepélyes esemény alkalmával elmondta, hogy ez a vállalkozás előkészíti az utat a Keletet a Nyugattal összekötő száraz csatorna létrehozása előtt, hogy Irak összekapcsolódhasson Törökországgal és Szíriával egy új szárazföldi úton keresztül. Ez Irak számára komoly geostratégiai pozíciót jelentene és fontos állomása lenne a két kontinenst összekötő útvonalnak.

Ami a terveket illeti, az első hivatalos javaslat 2010-ben érkezett, de az első fázis, amely öt fő móló megépítését is magában foglalta, csak 2021-ben fejeződött be. A második rész keretein belül 2025-ig felhúznak egy konténerterminált a területen. A projekt harmadik, egyben utolsó szakasza mintegy száz kikötőhely megépítését öleli fel.

A Faw kikötő megépítése, valamint az Irak és Törökország közötti vasútvonal létrehozása rendkívüli jelentőséggel bír az ország és a régió gazdasági fejlődése szempontjából egyaránt. A projekt növelni fogja az Irak és más országok közötti kereskedelem volumenét, továbbá lehetővé teszi a gazdag kőolaj- és gázkészletekkel rendelkező állam számára, hogy fokozza az energiaexportját. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az autópálya, a vasútvonal és a kikötő megépítése és működtetése során jelentős mennyiségű munkahely jön létre, ami hozzájárul a foglalkoztatottság javításához. Továbbá Irak kiemelt szereplővé válhat a térségben a Faw kikötő által nyújtott logisztikai előnyök miatt, ez pedig erősítheti az ország geopolitikai pozícióit is.

A szerző az Eurázsia Központ kutatója.

Ez a cikk az Eurázsia 2023/szeptember-októberi számában jelent meg.

Kulcsszerepben Peking

Akíl Hamdán, a bagdadi székhelyű al-Musztanszirijja Egyetem professzora szerint Kína létfontosságú szerepet játszhat Irak háború utáni újjáépítésében, különösen az Övezet és Út kezdeményezés (BRI) révén. A professzor kifejtette, hogy az iraki infrastruktúra leromlott a több évtizedes háborúk, szankciók és gazdasági nehézségek során, és úgy véli, hogy „a kínai vállalatok képesek kielégíteni Irak sürgős külföldi befektetési, technológiai és felszerelési szükségletét”, hogy helyreállítsák gazdaságát. „Szükségünk van a BRI-re, mert ez egy olyan projekt, amely utakat és hidakat épít, és elősegíti a fejlődést az ipari és egészségügyi területeken, valamint a városokban” - mondta Hamdan, megjegyezve, hogy „Kína nem foglal el egyetlen országot sem, és kölcsönös haszon és sorsközösségen alapuló kapcsolatokat fejleszt a partnereivel”. Iraki szakértők szerint a Kína és Irak közötti együttműködés elősegítheti az ázsiai, európai és afrikai kontinensek összekapcsolását, amit jól bizonyít az a tény is, hogy a Faw kikötő megépítését kínai befektetések is támogatják.

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások