Üzbegisztánban 2025 Mahmudkhodzsa Behbudi születésének 150. évfordulójának az emlékéve
2024. december 27-én az Üzbegisztán elnöke határozatot adott ki Mahmudkhodzsa Behbudi, a turkesztáni dzsadidi mozgalom alapítója, kiváló író, közéleti személyiség és pedagógus születésének 150. évfordulójának nagyszabású megünnepléséről.
Üzbegisztánban 2025 Mahmudkhodzsa Behbudi születésének 150. évfordulójának az emlékéve
Kultúra

Üzbegisztánban 2025 Mahmudkhodzsa Behbudi születésének 150. évfordulójának az emlékéve

Fotó:
Veres Szabolcs 15/01/2025 10:21

2024. december 27-én az Üzbegisztán elnöke határozatot adott ki Mahmudkhodzsa Behbudi, a turkesztáni dzsadidi mozgalom alapítója, kiváló író, közéleti személyiség és pedagógus születésének 150. évfordulójának nagyszabású megünnepléséről.

A határozat szerint a Mahmudkhodzsa Behbudi születésének közelgő 150. évfordulóját a megemlékezések mellett szeretnék emlékezetessé tenni olyan programok keretében, amelynek célja Behbudi örökségének az üzbég kultúrához történő hozzájárulásának népszerűsítése.

Az évforduló program főbb pontjai a következők lesznek:

  • Az író „Válogatott művek” című gyűjteményének elkészítése és kiadása;
  • Mahmudkhodzsa Behbudi életéről szóló színházi előadások színpadra állítása, valamint a „Mahmudkhodzsa Behbudi” című televíziós sorozat és a „Nép szíve” című dokumentumfilm-sorozat vetítése;
  • Nemzetközi tudományos konferencia szervezése 2025 októberében „Mahmudkhodzsa Behbudi és a dzsadid mozgalom örökségének tanulmányozásának aktuális szempontjai” címmel.

De ki is volt valójában Behbudi?

Mahkmudkhodzsa Behbudiy (cirill betűkkel Маҳмудхўжа Беҳбудий; arab írás محمود خواجه بهبودی; született Mahmudkhodzsa ibn Behbud Chodscha) (1875. január 20., Szamarkand; 1919. március 25., Qarshi) író, újságíró és vezető közéleti személyiség volt a cári orosz és később a szovjet Turkesztánban.[1]

Mahmudhoja Behbudi neve örökre beíródott a közép-ázsiai Üzbegisztán és Szamarkand történetébe. A Behbudi a dzsadidizmus[2] ideológusa, politikus, pedagógus, író, szerkesztő, az üzbég nyelv védelmezője és az üzbég dramaturgia legmeghatározóbb személye volt.

Az üzbég nemzeti dramaturgia kiemelkedő alakja 1875. január 20-án született Szamarkand külvárosában, Bakhshitepa faluban, vallásos családban. Apja a Kelet nagy gondolkodójának, Ahmad Yasawi-nek a leszármazottja volt, anyja khorezmi származású.

Apja 1898-ban bekövetkezett halála után nagybátyja - Kazi Muhammad Siddiq - nevelte, aki arab és perzsa nyelvekre tanította. Miután egy szamarkandi madraszában vallási képzésben részesült, Behbudi zarándoklatra ment (1889-1900), amelynek során világnézete megváltozott. Törökországban Behbudi átitatódott a dzsadidizmus eszméjével.

Kazanyi és ufai utazása során (1900-1904) Mahmudhoja megismerkedett a helyi újmódszertani iskolákkal, és kapcsolatokat épít ki a baskír és tatár értelmiséggel. Elkezdett tankönyveket készíteni az iskolák számára. Kiadta a „Risolai asbobi savod” („Műveltségi nevelés”, 1905), „Risolai zhukhrofi umumiy” („Bevezetés az általános földrajzba”, 1906), „Kitobat ul - atfol” („Gyermekírás”), „Tarikhi islom” („Az iszlám története”, 1908) című könyveket.

Újságszerkesztő és pedagógus és politikus

Az irodalom, a történelem mellett Behbudi komolyan foglalkozott a politikatudománnyal is. 1903 és 1904 között Mahmudhodzsa Behbudi Moszkvába és Szentpétervárra látogatott, hogy szélesítse politikai látókörét. Később 1907 augusztusában pedig már Moszkvában ő vezette azt a turkesztáni küldöttséget, amelynek a célja az volt, hogy felhívja a moszkvai vezetés figyelmét az oroszországi muszlimok kultúrájának mindennapi nehézségeire. 1905-től rendszeresen részt vett az Összoroszországi Muszlim Párt tevékenységében. A dzsadidizmus egyik ideológusaként és vezetőjeként együttműködött a muzulmán frakcióval a Dumában. Az 1905-1907-es oroszországi forradalom lendületet adott a turkesztáni dzsadidista mozgalom aktivizálódásának is. Ettől a pillanattól kezdődött Mahmudkhodzsa Behbudi politikai tevékenysége. Más dzsadidistákhoz hasonlóan ő is a nemzeti művészet és irodalom fejlesztését, a nők egyenjogúságát, a papság átszervezését, a nemzeti nyelven való oktatást az iskolákban, valamint az ország politikai struktúrájának reformját szorgalmazta, új oktatási módszer és számos világi tantárgy bevezetéséért küzdött a muszlim iskolákban.

Mahmudhoja Behbudi, Abdulkadir Shakuri, Abdullah Avloni, Munavvar Kari, Sadriddin Aini és a dzsadidista mozgalom más képviselői arra irányították erőfeszítéseiket, hogy a haladó reformok eszméit terjesszék a nép körében. A szigorú cenzúra ellenére saját újságokat és folyóiratokat kezdtek kiadni. Behbudi saját pénzén alapította az „Oyna” („Tükör”) című újságot. A folyóiratot a Kaukázusban, Tatárföldön, Baskíriában, Iránban, Afganisztánban, Indiában és Törökországban egyaránt terjesztették. Ezen kívül rendszeres munkatársa volt a „Tarzhimon” („Fordító”) című lapnak. Később, 1913-ban Mahmudhoja kiadta a „Szamarkand” című újságot üzbég, tádzsik és orosz nyelven, azonban a lap pénzügyi problémák miatt 45 szám után megszűnt.

Az üzbég dramaturgia fecskéje

Behbudi mindig felhívta a figyelmet arra, hogy Turkesztán lakosságának többsége üzbégül beszél és e nyelvnek a megtartása kiemelten fontos az egész régió lakosságának a jövője kapcsán. Ő maga több mint 200 publikáció szerzője volt, amelyek üzbég és tádzsik nyelven is megjelentek. Behbudi az 1911-ben Szamarkandban megjelent „Padarkush” („Az apagyilkos”) című üzbég nyelvű színdarabját tartotta írói képességei csúcsának. A drámát 1912-ben a Turon című újságban nyomtatták ki, majd 1913-ban külön könyvként jelent meg. Behbudi darabját Szamarkand, Bukhara és Taskent színházaiban is színre vitték. Az üzbég dramaturgia első műveként nagy hatással volt olyan művek megalkotására, mint Abdullah Kadyri A boldogtalan vőlegény.

Az örökség

1919 kora tavaszán, miközben Sáhriszabzba utazott, Behbudit a buharai emír emberei letartóztatták, a Forradalmi Rendkívüli Bizottság ügynökeinek cinkosságával. Behbudit és társait, Muhammadkult és Mardankult egy börtönbe vetették Karsziban, majd a buharai emír parancsára mindannyijukat kivégzik.

1920-1930-ban Karshi városa Behbudi nevét viselte. 1937-ben Behbudi nevét betiltották, majd 1956-ban rehabilitálták. 1977-ben jelent meg „Válogatott” című könyve. Művei mai napig tananyagként szerepelnek az üzbég középiskolás tankönyvekben és utcákat és iskolákat is neveztek el róla.

Üzbegisztán függetlenné válásával Behbudinak a nép öntudatáról és a humanista társadalom építéséről szóló elképzelései újra napirendre kerültek. Behbudi felvilágosult iszlám kultúráról alkotott elképzelései a gyorsan fejlődő és modernizálódó Üzbegisztánban ma is ugyanolyan aktuálisak, mint korábban.


A szerző a Neumann János Eurázsia Központ kutatója.


[1] Turkisztán vagy más írással Turkesztán a történelemben Közép-Ázsia régióit jelezte, amelyet északon Szibéria, délen Tibet, India, Afganisztán és Perzsia (Irán); keleten a Góbi-sivatag; nyugaton pedig a Kaszpi-tenger határolt. A kifejezés a török népek által lakott területeket hivatott jelölni, de a régióban éltek nem török népek is (tádzsikok, oroszok). A perzsák között úgy is ismert volt, mint Turán, illetve egy része, mint Szogdia.

[2] Dzsadidizmus – reformmozgalom a 19. század végén, 20. század elején elején, mely – ifjútörök mintára – egyfajta reformált iszlámot akart. Kezdetben a dzsadidisták részben támogattak a kommunistákat, különösen a nemzetiségi politikát illetően, s segítettek nekik a régi hatalom hívei elleni harcban. Amikor azonban a szovjethatalom megerősödött a térségben, már nem volt szüksége dzsadidistákra.

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások