Mérsékelt növekedést hozott az idei szinglik napja Kínában – derült ki a „félidős” adatokból. A 2024-es kereskedelmi akciózás október közepén indult, és október 30-án a bruttó kereskedelmi áruérték már elérte a 845 milliárd jüant (119 milliárd dollárt). A forgalom túlnyomó többsége online zajlott. Elemzői várakozások szerint az idei növekedés elérheti a 15 százalékot. Ez ugyan elmarad a koronavírus-járvány előtti 30 százalék körüli bővüléstől, de még így is felülmúlja a 2023-as 11 százalékot. Más becslések ugyanakkor szerényebb, 4-5 százalékos növekedéssel számolnak.
Ez nagyjából egybevág az előzetes várakozásokkal. Egy október eleji közvélemény-kutatásban a vásárlók többsége úgy nyilatkozott, körülbelül ugyanannyit fog költeni, mint az előző években, negyedük ígérte, hogy magasabb összegekért vásárol.
A China Daily összesítése szerint így is több mint 12 ezer vállalat forgalma duplázódott a tavalyi adatokhoz képest, majd hatezeré pedig ötszörösére nőtt. Az Alibaba közlése szerint a legelső napon alig négy óra után 174 márka forgalma lépte át a 100 millió jüanos (14 millió dolláros) forgalmat.
Példaként hozták még fel, hogy az Apple termékeinek eladása a Tmall e-kereskedelmi platformon meghaladta az egymilliárd jüant az első öt perc után. A Huawei, a Xiaomi és a Vivo kínai gyártók eladásai is elérték a 100 millió jüant alig négy óra után.
A cikkben megszólaltatott szakértők rámutattak, az elmúlt években a vásárlói szokások is megváltoztak. A kínai vásárlók már sokkal tudatosabbak, racionálisabbak, a minőséget keresik, így a bruttó kereskedelmi áruérték már nem olyan fontos adat.
Az egyik vezető kínai e-kereskedelmi vállalat, a JD is megerősítette október 14. és 31. között kétszámjegyű növekedést regisztráltak. Jelentésük szerint rekord forgalmat értek el elektronikai cikkek és háztartási cikkek tekintetében.
A CNBC elemzése megjegyzi, úgy tűnik az idei trendet a gyűjthető játékok uralták. Mint írják, a brit Jellycat játékgyártó például 7000 plüsskutyát dobott piacra 50 dollárért, amiket szó szerint másodpercek alatt elkapkodtak.
A cikk hozzáteszi, az adatok ellenére idei év kétségtelenül „nyugodtabb” volt, elmaradt a vásárlási őrület. Az amerikai Associated Press pekingi riportja szintén arról számolt be, hogy idén elmaradt a megszokott roham, és több kereskedő is távol maradt az akciózástól, mert nem érte meg nekik.
A két legnagyobb e-kereskedelmi vállalat, az Alibaba és a JD november 14. után ígérte a részletesebb forgalmi adatok közlését.
A szinglik napja nem hivatalos kínai ünnep, amit minden évben november 11-én rendeznek. Az „anti-Valentin-nap”, avagy „agglegények napjának” ötlete 1993-ban született meg egy kínai egyetemen, azzal a céllal, hogy az egyedülállókról is megemlékezzenek. Az esemény azóta kinőtte magát, és nemcsak Kínában, de világszerte ismert. Szinglik napján az emberek önmagukat „lepik meg” valamilyen ajándékkal; az ünnephez így – a black friday-hoz vagy a cyber monday-hoz hasonlóan – óriási kereskedelmi akciók társulnak. Az eredetileg egynapos rendezvény mostanra heteken keresztül tart. A forgalmi adatokból hagyományosan következtetni lehet a kínai gazdaság állapotára.