A szaúdi Mada-kártyákkal történő vásárlások mértéke februárban elérte a 3,76 milliárd dollárt, ami éves szinten 25 százalékos növekedést jelent a királyság központi bankja szerint. Ez az adat tartalmazza az online vásárlásokon, a Mada alkalmazáson és az e-pénztárcákon keresztül végzett vásárlásokat, de nem tartalmazza a Visa, MasterCard és más hitelkártyákkal végzett tranzakciókat. Az e-kereskedelmi tranzakciók száma is 44 százalékkal nőtt éves alapon, és februárban már meghaladta a 84 milliót.
A fogyasztói magatartás COVID-19 utáni változását a szabályozási reformok, az internetes infrastruktúra és a kifinomult e-kereskedelmi vállalkozások folyamatos fejlődése is támogatták. Ez utóbbiak kulcsfontosságú hajtóerők a készpénztől való elmozdulás tekintetében.
Az Amerikai Nemzetközi Kereskedelmi Hivatal januári kereskedelmi útmutatója szerint az elmúlt három évben az online eladások majdnem 60 százalékkal nőttek Szaúd-Arábiában, és jelentős növekedés tapasztalható a médiatermékek, a ruházati cikkek és a lábbelik szegmensében. Szaúd-Arábia e-kereskedelmi szektorának öt legnagyobb online kiskereskedője 2023-ban a jarir.com, a nahdionline.com, az amazon.sa, az extra.com és a namshi.com voltak.
Emellett beszédes adat, hogy 15 év feletti szaúdiak 72 százaléka rendelkezik bankszámlával, ami rávilágít a lakosság digitalizációra és online kereskedelemre való felkészültségére.
Marokkó kivételes földrajzi helyzetben van: egyszerre kapu Afrika, Európa, sőt a Közel-Kelet, az óceánon túl pedig akár az Egyesült Államok felé. Nem csoda, hogy az észak-afrikai tagja az Övezet és Út kezdeményezésnek, és egyre szorosabbra fűzi kapcsolatait Kínával. Kínai vállalatok építik az ország egyik zászlóshajó projektjét, a nagy sebességű vasúti hálózatot is. Ugyanakkor a távol-keleti turisták közül is egyre többen fedezik fel Marokkót.
Komoly kitörési lehetőség a magyar boroknak Ázsia, éppen ezért kiemelt figyelmet szentel a bormarketing a térségnek. Arról, hogy eddig milyen eredmények születtek, és mit tartogat a jövő Ázsiában a magyar borászoknak, Rókusfalvy Pállal beszélgettünk, aki immár több mint két éve hazánk nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztosa.
Az agrárium szerepe és lehetőségei világszerte átalakulóban vannak, az idősödő gazdatársadalom pedig nem csupán Európában, hanem Ázsiában is egyre égetőbb kérdéssé vált. Míg az Európai Unió a generációs megújulással és különböző támogatásokkal igyekszik kezelni a helyzetet, addig Japán, Dél-Korea és Kína is különböző megoldásokkal próbálja biztosítani mezőgazdaságának jövőjét. Példaként állhat-e Magyarország az eurázsiai térség előtt?