A kockázatcsökkentés, azaz derisking jegyében az Európai Unió büntetővámokat vet ki Kínára, noha a német autóipar tiltakozott ez ellen. Ennek fényében milyennek értékeli az EU Kína-politikáját?
Az úgynevezett derisking, vagyis a Kínától való leválásra irányuló törekvés véleményem szerint hibás, és újabb példája az EU rövidlátó, ideológiailag motivált külpolitikájának, amely figyelmen kívül hagyja az európai országok, különösen a német gazdaság érdekeit. Ahelyett, hogy az EU ápolná gazdasági kapcsolatait Kínával, szankciókat és büntetővámokat vet ki, amelyek elsősorban az európai fogyasztókat és ipart terhelik. Különösen a kínai piacra erősen támaszkodó német autóipar szenved jelentős hátrányokat e politika miatt. Az AfD álláspontja szerint a Kínával való viszonynak Németország reálpolitikai érdekeihez kell igazodnia. A Kínai Népköztársaság 2015 és 2022 között Németország legfontosabb kereskedelmi partnere volt, a teljes kereskedelmi forgalom 2022-ben megközelítette a 300 milliárd eurót, ráadásul ez a volumen különösen az utóbbi években folyamatosan növekedett. A konfrontáció és a megosztás nem Németország – mint exportorientált nemzet – érdeke, ahogyan az a kétes, neokoloniális „értékalapú” politikai megközelítés sem, amely nyugaton már katasztrofálisan megbukott ideológiákat próbál rákényszeríteni más országokra – miközben ezek még Németországon belül sem élveznek társadalmi konszenzust. Éppen ez a nyugati arrogáns hozzáállás vezetett új nemzetközi szövetségek, például a BRICS kialakulásához az elmúlt évtizedekben.
A szerző az Eurázsia főszerkesztő-helyettese.
Ez a cikk az Eurázsia 2025. júniusi számában jelent meg, honlapunkon csak később válik elérhetővé. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!