Felértékelődő útvonal: a Török Áramlat
A Török Áramlat gázvezetéket még csak három éve helyezték üzembe, ennek ellenére mára az orosz földgáz legmegbízhatóbb szállítási útvonalává vált.
Felértékelődő útvonal: a Török Áramlat
Selyemutak

Felértékelődő útvonal: a Török Áramlat

Fotó: AFP/Anadolu Agency/Mahmut Serdar Alakus
Litkei Máté 20/03/2023 07:00

A Török Áramlat gázvezetéket még csak három éve helyezték üzembe, ennek ellenére mára az orosz földgáz legmegbízhatóbb szállítási útvonalává vált. A vezeték a Déli Áramlat helyett, annak szerényebb változataként épült, de a közelmúlt eseményei tükrében a szállítási útvonal kapacitásának bővítése várható, amely tovább növeli Magyarország ellátásbiztonságát, és jelentős tranzitbevételekre is szert tehetünk. Európa és Magyarország klímacéljainak teljesítése bár együtt jár a megújuló energiatermelők térnyerésével, de a kiegyenlítő energia révén, valamint a fűtési rendszerekből kifolyólag a földgáz még évtizedekig része lesz az energiamixnek.

Az első közvetlen gázvezeték Oroszország és Törökország között a 2003-ban elkészült Kék Áramlat. Ennek a vezetékrendszernek a bővítése bár sokáig tervben volt, helyette a Déli Áramlat projektje került a fókuszba, egészen addig, amíg azt a Krím félsziget 2014-es orosz annektálását követően amerikai és brüsszeli nyomásra el nem lehetetlenítették. A Déli Áramlat tervezett nyomvonala a Fekete-tenger mélyén Oroszországból közvetlenül Bulgáriába ment, ahol kettéágazott. Egyik ága Szerbián keresztül tartott volna Magyarország irányába, ahonnan el tudta volna látni az osztrák, a szlovák és a cseh piacot a 2011-ben elkészült Északi Áramlat–1 csatlakozó vezetékrendszerén keresztül. A másik ág a Görögország–Albánia–Olaszország útvonalon Dél-Európát látta volna el földgázzal; ezzel a Déli Áramlat reális alternatívája volt azon törekvéseknek, hogy az európai piacot azeri gázzal lássák el.
Előtérben az amerikai érdek
Az amerikai nyomásgyakorlás fő oka, hogy a narancsos forradalom után megépült Északi Áramlat–1 és az azóta megépített Északi Áramlat–2 vezetékpárral együtt a Déli Áramlat megfosztotta volna Ukrajnát a tranzit után járó, a vezetékei bérbeadásából és a gáz tárolásából származó bevételektől, valamint az ukránok legerősebb eszközétől, a tranzit leállításával való fenyegetéstől. Az orosz ambíciók végső gátja az lett, hogy az elkészült vezetékek kapcsán az Európai Unió versenyjogi szabályainak értelmében azonos feltételeket kell biztosítani a gázpiaci szereplőknek, vagyis az építtető és a vezetéket feltöltő vállalat nem lehet egy és ugyanaz – ez esetben a világ legnagyobb földgázkitermelő vállalata, az orosz Gazprom. Végül Bulgária – amerikai nyomásra – nem adta ki a vezeték építéséhez szükséges engedélyt.
A Déli Áramlat utódjaként a Török Áramlatot Vlagyimir Putyin orosz elnök jelentette be 2014 december elsején törökországi állami látogatásakor. Az európai uniós szabályok miatt a vezetéket nem az orosz Gazprom vállalat építette, a finanszírozási konstrukció azonban úgy lett kialakítva, hogy a szerb és a bolgár állam a Gazprom által fizetett tranzitdíjakból törleszteni tudja az építésére felvett hitelt.
Szerteágazó hálózat
A megvalósult Török Áramlat végül a Déli Áramlat szerényebb változata lett, mivel időközben elkészült a dél-európai piacokat célzó új vezeték, az azeri gázt nyugat felé szállító transzadriai gázvezeték (Trans Adriatic Pipeline – TAP), így az oroszok elálltak a déli ág megépítésétől, és a hagyományos kelet-európai piacaikra koncentráltak. A párosan lefektetett vezeték a becslések szerint 11,4 milliárd euróba került, teljes kapacitása pedig 31,5 milliárd m3/év. Az első nyomvonal Törökországot látja el földgázzal, a második pedig Közép-Európába szállít a szerbiai főgázvezetéken, ennek hossza 403 kilométer, és Horgosnál éri el a magyar határt. A Török Áramlaton Közép-Európába áramló földgáz mennyiségét a szerb–magyar határkeresztező kapacitás limitálja, mivel ennek a vezetéknek 8,5 milliárd m3/év a beszállítási kapacitása, míg 2021. október elseje előtt a kiskundorozsmai betáplálási pont nem optimális kapacitáskihasználása miatt csak hatmilliárd m3/év volt. Az új szállítási útvonal európai szakaszára előszeretettel Balkáni Áramlatként hivatkoznak az építésben részt vevő országok, ugyanis a Biden-adminisztráció törvényt készített elő a Török Áramlat építésében részt vevő cégek, cégvezetők és politikusok szankcionálására.

A Török Áramlat növeli a térség energiabiztonságát

Európába az év elején még négy útvonalon érkezett az orosz gáz (Északi Áramlat–1, Jamal, Testvériség, Török Áramlat), illetve volt egy ötödik út is, az Északi Áramlat–2, amelynek üzembe helyezését amerikai nyomásra az Európai Bizottság megakadályozta.

Az európai vezetékes gázszállítást az első sokk tavaly május 11-én érte, amikor az ukránok a harcokra hivatkozva leállították a tranzitot a Szohranovka gázmérőállomáson, ezzel 32,6 milliárd m3/év kapacitással csökkentve a Testvériség vezeték nyolcvanmilliárd m3/év tranzitlehetőségét. Az ukrán energiarendszert ért sorozatos támadások miatt Ukrajna kénytelen volt leállítani atomenergia-termelését, és mára villamosenergia- és földgázhiánnyal küzd, így reális veszélye van annak, hogy a lakossági ellátás biztosítása érdekében átirányítják az európai szállítmányokat, ezzel ellehetetlenítve a tározók 2024-re is elégséges feltöltését Szlovákiában, Ausztriában, de főleg Csehországban és Németországban.

Az orosz–ukrán háború kitörése után a balti államok mellett Lengyelország lépett fel leghatározottabban Oroszország ellen, így nem meglepő, hogy a Testvériség után a harminchárommilliárd m3/év kapacitású Jamal vezetéken történő szállítás esett vissza először, majd végül a Gazprom május 13-án el is zárta a gázcsapot.

Az ötvenmilliárd m3/év kapacitású Északi Áramlat–1-en a földgázszállítás egy hónappal a Jamal elzárását követően kezdett el akadozni, amikor az orosz fél turbinameghibásodásra hivatkozva negyven százalékra, majd tavaly július 27-én húsz százalékra korlátozta a főleg németeknek exportált földgáz mennyiségét, egészen a vezetékpár ellen elkövetett szeptember 26-i szabotázsakcióig. Mára a Török Áramlat vált Kelet-Közép-Európa legfontosabb földgázszállítási útvonalává.

A jövőben is szükségünk lesz a földgázra

Magyarország 10-10,5 milliárd m3 földgázt használ fel évente, amelynek nagyjából a fele fűtési célokat szolgál. A klímacélok elérése érdekében a Nemzeti Energiastratégia számos intézkedést tűzött ki célul, ami csökkenti a hazai földgázszükségletet: ilyen például a fotovoltaikus kapacitás növelése, a hulladékok energetikai hasznosítása kapcsolt erőműben, a biomassza részarány növelése és a Paks–2-beruházással a nukleáris energia részarányának szinten tartása. Sőt az energia-veszélyhelyzeti intézkedési terv a jelenleg működő paksi atomerőmű üzemidő-hosszabbításával még növeli is a nukleáris energia részarányát. Erre szükség is van, ugyanis a hazai bruttó villamosenergia-termelés a tavalyi évben 26 százalékban gázzal történt.

A kitűzött célok ellenére a megújulók térnyerésével sem tudunk búcsút mondani teljesen a földgáztüzeléstől a villamosenergia-termelésben, hiszen a gázerőművek látják el a hálózati kiegyenlítést. A villamos energia ipari méretű tárolása (zöldhidrogén, akkumulátorparkok) csak koncepcionális szinten van jelenleg megvalósítva. A saját kapacitások kiépítése mellett a magyar kormány intenzíven dolgozik az Azerbajdzsánból Georgián és Románián keresztül Magyarországra zöldáramot szállító villamosenergia-hálózat megvalósításán is. A pontos jövőbeni importenergia mennyisége még nem ismert, de várhatóan jelentős lesz a szerepe a hőszivattyúk miatt egyre növekvő téli energiaigény kielégítésében.

A stratégia azzal számol, hogy reálisan 2030-ra a földgázfogyasztásunk egy százalékát tudjuk kiváltani biogázzal. Az Agrárközgazdasági Intézet számai ambiciózusabbak, számításaik szerint hosszú távon legalább 1,62 milliárd m3 import földgázt lehetne megspórolni biogázzal, ami a hazai szükséglet nagyjából tizenöt százaléka.

A kormány az energiaválságra válaszul ösztönzi a hazai földgázkitermelés újbóli felpörgetését, célul tűzve ki a kétmilliárd m3 hazai kitermelés újbóli elérését. Emellett a korábbinál is nagyobb támogatásban részesíti a hazai geotermikus energia térnyerését. A geotermikus energia főleg a fűtési célú földgáz kiváltására alkalmas, ezzel is számos lakóház, kórház és középület fűtését tudja kiszolgálni, ezzel az évtized végére évi 1-1,5 milliárd m3 – főleg fűtési célú – földgázt is kiválthatna, ami további tíz-tizenöt százalék földgáz-megtakarítást jelenthet.

Katar és Omán felé is nyitottunk

További jelentős, tíz-tizenöt százalék energiamegtakarítás érhető el az ingatlanok szigetelésével, azonban az évtized végére jelentkező import földgázigény nem várható, hogy négy-öt milliárd m3 alá csökken. Oroszországon kívül a Shell-lel van LNG-szállítási szerződésünk, emellett pedig Katarral történt politikai megállapodás a jövőbeni LNG-szállításokról, és Ománnal is megkezdődtek a tárgyalások az energiahordozók szállításáról. Magyarország azonban tengeri összeköttetés nélkül csak más országok LNG-termináljain tud kapacitást lekötni, márpedig jelenleg csak a horvát Krk-terminálon rendelkezünk egymilliárd m3/ év kapacitással, és minden további bővítés a földrajzi adottságok miatt a horvát és az olasz félen múlik.

A Török Áramlat az évtized végén is fontos szerepet fog betölteni a hazai ellátásban. Októberben megegyezés született Ankara és Moszkva között az Északnyugat-Törökországban létesítendő gázcsomópont kialakításáról. A megállapodás világosan kijelöli az orosz fejlesztések irányát, vagyis egyre növekvő szerepet szán a Török Áramlatnak és a Törökországból történő földgázelosztásnak. Ez mindkét félnek előnyös, hiszen a nemzetgazdasági problémákkal küzdő Recep Tayyip Erdoğan török elnök jelentős tranzitbevételre teszt szert, miközben a NATO-tag Törökországon keresztül ez a legbiztonságosabb szállítási útvonal, amelyen keresztül akár Németországig eljuthat az orosz gáz. Ehhez viszont a magyar–szerb határkeresztező kapacitás bővítése is szükséges, ami után az sem elképzelhetetlen, hogy Magyarország válik Közép-Európa elosztóközpontjává.

A szerző az MCC Klímapolitikai Intézetének igazgatója.

Ez a cikk az Eurázsia 2023/I. számában jelent meg.

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások