Jövedelmező kiiktatások
Az e-sport néhány év alatt meghódította a világot. Milliók hobbijából milliárd dolláros iparággá fejlődött. Ma már több tízezren mondhatják el magukról, hogy játékosként az e-sportból élnek, itt is értelmezhetővé vált a „profi sportoló” kifejezés. Olyan játékok váltak világszerte népszerűvé az e-sport-közösségben, mint a League of Legends (LoL), a Fortnite, a Dota 2 és a CS:GO. Egy nemrégiben elkészített tanulmány szerint a Koreai Köztársaság és Kína az e-sport két vezető nagyhatalma, megelőzve Dániát, az Egyesült Államokat és Svédországot.
Jövedelmező kiiktatások
Sport

Jövedelmező kiiktatások

Fotó: AFP/Wang Zhao
Dénes Tamás 02/07/2024 22:00

Az e-sport néhány év alatt meghódította a világot. Milliók hobbijából milliárd dolláros iparággá fejlődött. Ma már több tízezren mondhatják el magukról, hogy játékosként az e-sportból élnek, itt is értelmezhetővé vált a „profi sportoló” kifejezés. Olyan játékok váltak világszerte népszerűvé az e-sport-közösségben, mint a League of Legends (LoL), a Fortnite, a Dota 2 és a CS:GO. Egy nemrégiben elkészített tanulmány szerint a Koreai Köztársaság és Kína az e-sport két vezető nagyhatalma, megelőzve Dániát, az Egyesült Államokat és Svédországot.

Dél-Koreát okkal nevezik az e-sport világa bölcsőjének. Jövőre negyedszázados lesz az ottani szövetség, amely már 2012- ben 25 féle játék művelőit tömörítette. Olyan játékok lettek elterjedtek, mint a Starcraft II, a Legacy of the Void, a League of Legends, a Dota 2, Counter-Strike és a Global Offensive. Akár ezekben, akár a battle royale játékból, a PUBG-ból egymás után emelkedtek ki világhírre jutó játékosok.

A leghíresebb „sztárok” egyike a 28 éves, Lee Sang-hyeok. A tizenegy éve versenyző Faker becenéven ismert játékost a valaha volt legnagyobb League of Legends játékosként tartják számon, akadtak, akik azt írták róla: olyan ő az e-sportban, mint Michael Jordan volt a kosárlabdában. Népszerűsége ma már nem csupán abban mérhető, hogy éves jövedelme meghaladja az ötmillió dollárt – ez több mint amennyit egy átlagos Premier League-futbal lista keres –, de abban is, hogy milyen népszerű a közösségi médiában: több mint félmillió követővel rendelkezik az Instagramon és háromszázezerrel az X-en (régi nevén a Twitteren), miközben YouTube-csatornájának 1,7 millió feliratkozója még további jövedelmet generál neki.

Faker négyszer nyert világbajnoki címet, idén tavasszal is egymás után állított fel rekordokat, újabb és újabb mérföldköveket elérve. Február elején a 600. győzelmét aratta a hazai ligában, ő lett az első játékos, aki ezt elérte. Utána ő lett az első olyan játékos az ottani ligában, aki el jutott 3000 kiiktatásig (kill). S aztán áprilisban következett a legnagyobb csúcs: a játék történetében elsőként jutott el pályafutása során az 5000. asszisztig.

Nem ő az egyedüli nagy sztárja a dél-koreai League of Legendsnek. Ahogyan itthon, ott is beceneveket használnak a játékosok, a Bang az Bae Jun-sikot, a Wolf pedig Lee Jae-want jelöli. Mindketten több mint egymillió dollárt nyertek már a versenyeiken. De hasonló pénz összegeket kerestek a Starcraft 2 ászai, mint Rogue (Lee Byeong-yeol) és Maru (Cho Seong-ju). A Koreai Köztár saságban körülbelül húsz éve közvetíti a köztelevízió az e-sport-versenyeket, a legtehetségesebb játékosok az állam által támogatott akadémiákon emelkednek a világhír felé. A sok virágzó növény közé időnként gyom is kerül: már két nagyobb fogadásicsalás-botrány is érintette a dél-koreai e-sportot (2010, 2015).

A kínai e-sport szentélye

Az e-sport távol-keleti „szentélye”, a Hangzhou városában, a Gongshu kerületben található Grand Canal High-tech Ipari Parkban található Hangzhou E-sport Központ egy igazi a technológiai és építészeti bravúr. A festői Zhaoxi-tó és az ősi Tongji-híd melletti, 24 méter magas központ akár 4500 néző befogadására is alkalmas. Ez a legnagyobb egyedi formájú, ívelt, eloxált alumíniumlemezekkel rendelkező épület Kínában, megkapta az ország legfontosabb szakipari kitüntetését. Az e-sport specialitásaira tekintettel különleges hang- és fényrendszerrel szerelték fel. A 2022-ről 2023 őszére halasztott Ázsiai Játékok során a legnépszerűbb e-sportos játékokban (League of Legends, Arena of Valor Asian Games Version, Peace Elite Asian Games Version és Dota 2) több mint ezer sportoló versenyzett ott.

A nagyvilág „kettes számú” e-sport-nagyhatalma Kína. Az ottani kormány 2019-ben hivatalosan elismerte az e-sportot, s ezzel felemelte a sorompót azelőtt, hogy a kínai játékosok betörjenek a világelitbe. A Dota 2 játékosa, Somnus (Lu Yao) majdnem elérte a hárommillió dolláros nyereményt, míg a League of Legends szupersztárja, Uzi (Jian Zi-hao) több mint 545 ezer dollárt keresett. Míg a League of Legends leggazdagabb, legjobb játékosai azért túlnyomórészt dél-koreaiak, a kínaiak közül JackeyLove (Yu Wen-bo) és Ning (Gao Zhen-ning) is bekerült a tíz legjobban kereső játékos közé.

Más területről egy klasszikus kifejezést átvéve, mond hatni Kínában tömegsport lett az e-sport, tekintve, hogy azon túl, hogy a világ legtöbb hivatásos játékosa is Kínában van, az országban közel 600 millió ember játszik telefonon, PC-n vagy konzolon. A játékosok külföldön fejlesztett és helyi játékokban egyaránt versenyeznek. Elképesztő: külön e-sportvárost hoztak létre Hangzhouban, és aztán más városokban, például Sanghajban, Wuhanban és Guangzhouban is, és mindenhol létrehoztak e-sport-támogatási programokat.


A szerző sportújságíró, futballtörténész
.

Ez a cikk az Eurázsia 2024. júliusi számában jelent meg. A magazin elérhető országszerte többek közt az újságosoknál, hipermarketekben és benzinkutakon. Előfizetési lehetőségeiről pedig a neumannlapkiado@nje.hu címen érdeklődjenek!

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások