Kínai hitelek: csapda, vagy kiút a klímaválságból?
Peking bebizonyíthatja, hogy befolyását képes a költségvetési és környezeti fenntarthatóság együttes szolgálatába állítani.
Kínai hitelek: csapda, vagy kiút a klímaválságból?
Selyemutak

Kínai hitelek: csapda, vagy kiút a klímaválságból?

Fotó: iStock
Mikó Szabolcs 14/01/2024 17:49

Kína az elmúlt évtizedben a világ legnagyobb bilaterális hitelezőjévé vált. Az Új Selyemút kiépítéséhez nyújtott kölcsönök megítélése ellentmondásos: egyesek páratlan kitörési lehetőséget látnak bennük a fejlődő országok számára, mások attól tartanak, hogy Peking túl nagy befolyást szerez általuk az adósok fölött. Egy egyre szélesebb támogatást élvező zöld pénzügyi kezdeményezés feloldhatja az ellentmondást.

Ahogy a sokat idézett szólás tartja, „a bolygót kölcsönbe kaptuk”, és ezzel összhangban megőrizni is többnyire kölcsönből (zöld hitelezés, zöld kötvénykibocsátás) próbáljuk. A zöld átállás adósságalapú modellje azonban maga is fenntarthatatlanná válhat a közelmúlt kamatemelései következtében. Napjaink inflációs sokkját megelőzően a fenntarthatósági célú forrásbevonás évről évre dinamikusan bővült, a megugró áremelkedés miatt a jegybankok azonban világszerte szigorításra kényszerültek, megdrágítva ezzel a kölcsönfelvételt – miközben a klímacélok eléréséhez minden eddiginél égetőbb szükség volna további beruházásokra. A kamatemelések ráadásul újra felszínre hoztak egy, a közelmúlt laza monetáris politikájának kontextusában szinte már elfeledett problémakört: a növekvő adósságterhek veszélyeit.

A mindkét kihívás által súlyosabban érintett feltörekvő gazdaságok túlnyomó többségükben aktív résztvevői az Övezet és Út kezdeményezésnek (Belt and Road Initiative, BRI), melynek keretében elsősorban kínai forrásból valósulnak meg a régiókat és gazdaságokat egy „Új Selyemúttal” összekapcsoló infrastruktúra-beruházások. Mindez egyedülálló lehetőséget nyit Peking előtt egy olyan új finanszírozási forma megteremtésére, amely egyszerre ad választ a környezeti és költségvetési fenntarthatóság kettős kihívására.

„A mi valutánk, a ti problémátok” – Nixon elnök pénzügyminisztere a hetvenes években ezekkel a szavakkal jellemezte az amerikai dollár globális pénzügyi rendszerben betöltött szerepét. Jelenleg a globális adósságállomány döntő többsége dollárban denominált, ezért a FED kamatemelései közvetlenül megnehezítik a világgazdaság egyre nagyobb hányadát kitevő feltörekvő gazdaságok finanszírozását.

Ennek ellenére Kínát rendszeresen éri az a vád, hogy hitelezésével szándékosan taszítja adósságcsapdába a BRI-ben résztvevő országokat. Tény, hogy Kína egyre jelentősebb szerepet vállal a fejlődő országok hitelezésében, ahogyan az is, hogy közülük egyre több süllyed adósságválságba. Az igazság azonban az, hogy tévedés lenne összekötni a két jelenséget. Egyfelől a kínai jegybank (People’s Bank of China, PBoC) nem vett részt a 2021-ben kezdődő globális kamatemelési ciklusban, sőt, a BRI országok jegybankjaival létrehozott renminbi swapline-okon keresztül összesen 170 milliárd dollárnyi likviditást nyújtott a fizetési nehézségekkel küzdő partnereknek. Másrészt az érintett országok adóssága túlnyomórészt ugyancsak dollárban denominált, így fenntarthatatlan pályáját nem Kína, hanem a Fed kamatemelései válthatták ki.
iStock
A bretton woods-i konferencia óta a világ pénzügyi rendszerének középpontjában álló Nemzetközi Valutaalap (IMF) és Világbank gyakorlatától sosem állt távol gazdaságpolitikai elvárások beépítése az hitelezésbe. Míg ezek az intézmények a washingtoni konszenzus szellemében jellemzően piacbarát, azaz magánosításra, valamint a kereskedelmi és szabályozási korlátok lebontására irányuló reformokat vártak el segítségükért cserébe a bajba jutott szuverén adósoktól, addig a kínai javaslat egy sokkal szélesebb konszenzust élvező feltételhez kötné az adósságrendezést: a bolygó megóvásához.

A PBoC zöld pénzügyi bizottságának felkérésére a Fudan Egyetem kutatói dolgozták ki azt a javaslatot, amely egyszerre segíthet a BRI-ben résztvevő fejlődő országoknak az adósság és az éghajlatváltozás kezelésében. A megoldás lényege, hogy a fizetési nehézségekkel küzdő államok adósságának egy részét elengednék a klímaadaptációhoz szükséges zöld beruházások vállalásáért cserébe.

Különösen azokban az országokban lehet hatékony a zöld adósságcsere, amelyekben az éghajlatváltozás okozta károkkal szembeni kitettség jelentős elemét képezi az országkockázatnak. Jól érzékelteti a zöld adósságcserék egyre szélesebb körű támogatottságát, hogy többek között már az IMF vezérigazgatója is felszólalt a kezdeményezés mellett. Mindenesetre a címben feltett kérdés egyelőre nyitott: a kínai döntéshozók előtt áll annak megválaszolása, hogy rövid távú pénzügyi érdekeik elé helyezik-e a hosszabb távú stratégiai megtérülést. Amennyiben ez utóbbi mellett döntenek, a következő néhány év végérvényesen megszilárdíthatja a bretton woods-i intézményekkel szembeni vezető pozíciójukat a nemzetközi hitelezésben.

A szerző a Neumann János Egyetem hallgatója.

A weboldalunkon sütiket (cookie-kat) használunk. Az Ön beleegyezésével ezeket arra használjuk, hogy mérjük és elemezzük a weboldal használatát.
Információk és beállítások